poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2579 .



M U S C A
scenariu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [NSD ]

2004-04-23  |     | 



Intr-o bucatarie de tara, cu pamant pe jos, cratite peste tot. Pe un aragaz, sunt vinete la copt pe toate ochiurile. Doua femei desculte, cu basmale. Cea uscativa, incruntata, curata vinete intr-un lighean cu apa. Cea grasa, transpirata, agata benzi de muste de tavan si vorbeste incontinuu.


…si va spun – toata noaptea n-am inchis un ochi, ca striga ca moare; si-avea buzele vinete si-i cadea capu’ ca la papusa- ba-ntr-o parte, ba-n alta, ba-n fata, ba-n spate; si striga “nu ma lua, nu ma lua !”, ca cica tragea de el un barbos in tricou negru .

Femeia uscativa e in continuare incruntata si curata vinete in ligheanul cu apa.

-…Si nu e de la bautura, ca nu era de-astea de la bar, era din corcoduse de-ale noastre; si-a baut numa’ putin de ziua lu’ ta-su. Aualeu, da’ sa stiti ca-n benzile-astea se prinde numa’ funingine de la vinete, ca mustele dracu’, Doamne iarta-ma !…


Intr-o Dacie de la scoala de soferi. Filmat cu camera zgaltaiata. Se aude toba desprinsa. Un drum prafuit pe camp. La volan, crispat, un tanar cu ochelari si parul turtit. Langa el- profesorul, tiganos, agitat.

O musca se aseaza pe volan. Profesorul plesneste volanul, tanarul se sperie si ia mainile de pe volan, profesorul tipa -

-Nu lua mainile de pe volan !

Tanarul, timorat, pune mainile inapoi pe volan.

Profesorul: -Nu te-apleca in curbe, ca nu esti pe motocicleta !

Si ce-ocolesti cainele-ala mort, ce-i radioactiv ?

Profesorul, agitat, incearca sa prinda o musca.

-Ba, a dracu’ musca. Hai, ia-o la dreapta pa-n satu’ asta prapadit! Si da-i pe viteza, ca feresc astia !

Trec prin sat. Pe parbriz-un joc de lumini si umbre de la pomi, tot mai repede, masina huruie mai tare, se aud cotcodaceli, un tipat de femeie, injuraturi.

Profesorul, urcat pe geam, tipa: -Ba pe ma-ta, vitelor, ca carosabilu-i pentru autovehicule !

Trec de sat, intra pe un drum prafuit si hurducait. Profesorul intra la loc în masina ; induiosat :

-Uite-aici, in capu’ satului era Mioara mea.Si mergeam pana pe pajistile alea,vezi,de-acolo…tu fii atent la drum si nu te uita in parti,ca-ti povestesc eu !…bai taticu ! -uite-acolo, pe pajistile-alea verzi o duceam…


Iarba verde, taiata egal. Irigatoare. Pe un teren de fotbal, echipa-aliniata. Antrenorul vorbeste despre jucatori, de unde sunt, cate goluri au înscris, daca au sau nu dureri de genunchi, crampe… Preotul da din cap cu blandete -Asa copii, asa si-si lasa mana dreaptă sarutata de jucatorii prin fata carora trece. Cand ajung la capatul randului, preotul intreaba:-Acum ?

Antrenorul :– N-ati vrea sa-i vedeti mai intai ?

Preotul, politicos: – Sigur ! Sigur !

Antrenorul il conduce pe preot pe banca de rezerve, ii da un pahar cu apa si incepe un meci de antrenament. La umbra, parintele isi sterge transpiratia cu o batista alba si alungă bland niste muste. Se uita la ceas.


In bucataria afumata, femeia uscativa isi clateste mainile de coji de vinete intr-un lighean si se uita la un ceas pe perete. Femeia grasa, incercand sa-si deslipeasca benzi de muste de pe maini, vorbeste incontinuu :

-….da’eu am visat noaptea ailalta ca murise si ma punea parintele, sotu matale, sa tin cu mama de coliva si cantam cu totii “vesnica pomenire, vesnica pomenire “…

-…si era’ acolo toti copiii; si mata, si fecioru’ matale si niste rude din strainatate; toti era’ ; si fratii aia ai lui si vecinii si toti…si plangea…Doamne ce mai plangea !…C-asa frumos n-a mai fost la mort niciodata, zau asa…si-aveam o coliva cat masa si toate bunatatile, ca se facuse detoate-n anu’ ala…


Pe terenul de fotbal, preotul cadelniteaza spre jucatorii ingenuncheati: …si sa castigati tot anu’! Ingerii sa va poarte peste verdeata fara fracturi, carcei sau alte julituri ! Sa va poarte cu viteza si spre poarta care trebuie !

Se intoarce spre antrenor :

-Si tie, Miroane, sa-ti dea putere de munca, vointa sa te lasi de fumat si pe coana Mioara s-o intoarca la bunatate si rugaciuni asupra ta !

Multumit : -Asa !Acum- Amin !

Da sa se plece. Antrenorul alearga umil dupa el :

-Parinte, parinte: si poza!

Jucatorii se pun in pozitie de poza, parintele e luat la mijloc. I se da sa tina o minge in brate.

Vine fotograful. Cadru: clic! Jucatorii cu figuri de jucatori. Preotul, cu mingea in mana stanga, cu dreapta alungand bland o musca.


In bucataria afumata, femeia uscativa bate vinete. Femeia grasa inca mai incearca sa-si deslipeasca benzi de muste de pe maini si vorbeste incontinuu :

-…si-i zic lu’ maica-mea : “mama, ce sa fac, ca nu-mi vine nici o lacrima, ce-o sa zica oamenii astia ? “ si maica-mea : “lasa si tu Mioaro capu-n jos !” Da’ sa vezi, ca dupa ce i-am dat parintelui, sotu’ matale, si-a plecat, omu meu umbla la niste fire electrice. ”Ma “- zic-“pai tu ori n-ai murit, ori ai inviat !”

Isi scoate mainile din benzile de muste si da brusc cu mainile printre cratite :

-Mustele dracu’, ca nu mai muriti odata !

Se opreste :-Doamne iarta-ma !

Isi revine: - Da’ sa fie visu’ semn ? C-asa semne am mai avut… Si de fiecare data cand i-e rau, canta niste pasari deasupra casei…

Femeia uscativa isi ridica brusc capul, de-i cade basmaua. Are ochii mari, ingroziti.


În masina hurducaita, profesorul tipa :

-Franeaza !Franeaza !

Masina accelereaza.

Profesorul:- Nu pe viteza, baaa…

Intra intr-un sant, praf, negru, liniste. Pauza.

Se mai aseaza praful. Camera sparta filmeaza un colt aiurea.

Vocea profesorului, soptind ragusit :-Ba, eu nu mai aud nimic !

Se misca in masina :-Ba, a murit musca !

Fericit, cu elan :-Hai tata, baga-n marsarier si da-i sa mergem !



THE END

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!