poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 11874 .



Elanul insulei
proză [ ]
fragmente

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Lucian_Blaga ]

2004-03-02  |     |  Înscris în bibliotecă de error




AMARACIUNEA OCEANULUI. - Raul ar putea sa-si inchipuie ca se revarsa in ocean numai din dorinta sincera si dezinteresata de a-l indulci.

GAND SI PRACTICA. - O "ideea" Aplicata e un inger cazut.

DESTIN SI SCHELET. - Nu trebuie sa tindem neaparat si intr-adins spre o existenta tragica. Natura s-a ingrijit ea insasi sa ne rastigneasca fiinta, carnea si destinul pe-o cruce de oase.

ELANUL INSULEI. - Insula de coral creste din fundul marii pana la suprafata; aci ascensiunea e taiata de foarfecele nivelului. Elanul coralului, zbucnind din adancimi, e intretinut de toate nuantele intunericului, dar de lumina banala a zilei - nu.

AMOR FATI. - Iti saruti destinul - fara sa vrei. Ca un pahar din care trebuie sa bei.

SATISFACTIILE AMATORULUI DE ANTICHITATI. - Placerea ce ne-o prijeluiesc antichitatile cuprinde in ea ca un usor si retinut tipat de suferinta.

SUCCESUL. - Cortina se mira ca e aplaudata de cate ori cade.

NATURA SI CITATUL. - Aceasta fetita ar trebui sa-si poarte frumosii ochi in ghilimele, caci ii are de la bunica ei. Dar Natura ignora citatul.

A NIMERI MIJLOACELE. - Ca sa frangi in doua o raza de lumina nu-ti ajung puterile bratelor, nici puterile uzinelor de pe intreg globul, nici chiar toate puterile mecanice din univers. E suficient insa pentru aceasta - un strop de roua.

COMENTATOR PENTRU GRADINA MASLINILOR. - Numai spiritul asuda sange, trupul niciodata.

SFANT. - Asupra unui sfant aureola sare ca o flacara asupra unei materii inflamabile. Si aureola il consuma.

DEMASCARE. - Nu vi se pare ca pretinsa uniune mistica intre om si Dumnezeu are ceva dintr-un act incestuos?

INCRUCISARE A DOUA PRIVIRI. - Incrucisarea ba doua priviri, o clipa de tacere intre doi oameni, un simplu cuvant care nu ajunge pana la urechile celuilalt, pot sa fie un strop de istorie universala.

IDEALISMUL DIAVOLULUI. - Diavolul cumpara suflete. Este in aceasta indeletnicire a lui o evidenta ramasita de idealism.

SOARTA COPIILOR_MINUNE. - Nimic mai trist decat un om care a fost candva un copil-minune. El se gaseste cel mai adesea intr-un permanent minorat in raportul cu sine insusi si isi este propriul sau tata decedat.

POETUL. - Un donator de sange la spitalul cuvintelor.

IMITATIO CHRISTI. - "Imitarea" faptelor de inalta calitate etica ale cuiva - nu a fost niciodata socotita ca un plagiat.

SIMTURILE ORIGINARE. - Banuiesc ca Viata a privit si a vazut in lumea din preajma ei - intaia oara - printr-o rana. Originar, toate simturile trebuie sa fie - rani permanetizate.

MISTERUL MISTERELOR. - Intunericul absolut este singurul lucru pe care-l vedem deopotriva de bine fie cu ochii deschisi, fie cu ochii inchisi.

FUNCTII SUPLIMENTARE. - Nu putem prevedea niciodata slujbele ce le poate lua cineva asupra sa, in afara de aceea pentru care pare facut, si nici functiile ce si le pot asuma lucrurile in imprejurari exceptionale. Banul nu a visat niciodata ca va putea servi drept greutate pe pleoapele mortilor.

UMBRELE. - Umbrele seamana ce-i drept cu intunericul, dar sunt fiicele luminii.

TENDINTA CEA MAI SECRETA A ARTELOR. - S-a afirmat ca toate artele tind a deveni "muzica" sau ca ele ar aspira sa se transforme in "rugaciune". Fals. Fiecare arta tinde spre un paroxism al propriilor sale particularitati.

EXCESELE INTROSPECTIUNII. - In oglinda in care te privesti nu incerca sa-ti vezi si respiratia. Altfel ii tulburi luciul. Si-atunci nu te mai vezi deloc.

ORIGINI. - Poetul care cel dintai a remarcat ca iubita sa are doi ochi, doua buze, doi sani, dar o singura inima a inventat rimele si s-a sinucis.

SEMINTIA ARTISTILOR - Daca creatorii de arta- poetul, pictorul, sculptorul -ar fi niste concurenti ai Naturii, e de presupus ca de mult Natura insasi ar fi asasinat si exterminat semintia acestor oameni. Imprejurarea in sine foarte simpla ca artistul exista inca constituie deci o dovada ca menirea lui nu este de a face aceleasi lucruri ca Natura.

FIDELITATE ECHIVOCA. - O femeie care este fidela sotului ei numai dintr-un simtamant de fidelitate fata de sine insasi - ii este de fapt infidela.

SUFERINTA BINEFACATOARE. - Cert, o suferinta poate sa faca moralmente bine celui ce sufera. Dar o suferinta va fi cu atat mai binefacatoare cu cat o stiu mai mult numai a mea.

IPOSTAZE. - Cand Dumnezeu se indragosteste de-o creatura sau fiinta, privirea sa staruie asupra lor, ca "frumusete" a lor.

FLORILE. - Florile isi poarta sub pleoape - nu ochii, ci sexul. Incat ele vad totul in perspectiva sexului. Interesant e ca femeile si-au ales ca simbol florile.

IPOTEZA. -La animale senzatiile primite prin simturi trebuie sa fie mai curand stari afective decat perceptii: "rosul" sau "verdele" mai curand sentimente ale subiectului animal decat simptome de-ale obiectului.

FIZIOLOGIE SIMBOLICA. - Avem nevoie de lacrimi sa nu ni se usuce ochii.

DESPRE IUBIRE. - Cand fiecare celula din noi devine o inima, atunci suntem bolnavi. Dar numai iubirea ne incearca in acest chip.

RANILE. - Mai calde decat fiinta noastra - sunt totdeauna ranile.

INTALNIRILE. - Intalnirea ta cu cineva pe strada este o intalnire cu un spirit. Si totusi acest lucru nu te inspaimanta.

CIUDAT. - Un strop de smoala si o baltoaca murdara sunt suficiente ca sa faca impreuna cel mai frumos curcubeu.

CE ESTE CUVANTUL, ORICE CUVANT. - Nimic decat o rana a tacerii.

UMBRA. - Umbra este o punte pe care lumina ne-o daruieste ca sa trecem candva peste ea in ultima noapte.


.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!