poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1785 .



Nebunul de la World Trade Centre II
proză [ ]
partea a II-a

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [magul ]

2003-02-26  |     | 



le facui semn companionilor mei sa nu dea curs altor altercatii si sa fie intelegatori. " si tu, popo, unde erai cu Dumnezeul tau la ora noua si ceva? unde? huo, huo! nu I-a fost mila de nici un om de acolo" . “Dumnezeu a murit domnule, spuse filozoful, vadit impresionat, caci isi dadu seama din ce iad scapase agresorul sau, poate ca, daca ar fi existat, ar fi avut mila de toti cei de la W.T.C.”
se lasa tacere mormantala, un mic si necesar moment de reculegere, in care preotul isi facu cruce si il privi urat pe filozof. nebunul lipi nasul de fereastra Compartimentului turuind: " ambitiile intelectuale ale omului se reduc la constructia de masini, omul devenind masina. pentru oamenii moderni nu pare sa existe nimic in afara de de ceea ce se poate vedea si pipai, chiar daca admit teoretic ca exista si altceva, ei se grabesc sa declare acel lucru ca fiind nu numai necunoscut, ci chiar incognoscibil. Kant, de pilda, declara ca de neconceput sau de negandit tot ce nu e susceptibil de reprezentare…
“ei asta e prea de tot, se infierbanta filozoful, dunmneata nu realizezi ca lumea asta e certa doar in momentul in care ratiunea, filtrand informatiile provenite de la simturi, face ca imaginea noastra despre realitate sa fie cea veridica ? numai eliminand eresurile subiective, miturile, religia, putem cunoaste ceva cu adevarat”. nebunul se intoarse spre el, intinse mana si o scutaura pe a vorbitorului de langa el in asa hal ca il dadura transpiratiile: " David, consultant in probleme de filosofia stiintei" … apoi brutal ii tipa in ureche: " esti nebun ! ha, ha, ha, auziti-l ! nu ma lasa ca mor de ras. ce dobitoc" . nemaistiind ce sa creada filozoful lansa atacul: “daca ar fi existat o forta superioara, nenorocirea nu ar fi existat. dar ne-am lasat dusi de nas de povesti cu Hristosi, in loc sa ne luam soarta in maini si sa faurim noi lumea, pe temeiul acestei gandiri grandioase, care ne fereste de greseala. vulgul e animalizat de superstitii si de invieri fantastice si atunci vezi turma cum se tine…”. preotul nelinistit interveni rastit : “opreste-te domnule, nu ti-e rusine cu asemenea blasfemii? ce intelegi dumneata din credinta, din ce are ea divin, din calea spre Dumnezeu? te-ai trezit insirand cuvinte goale de fire pe care le poate imbratisa orice pacatos numai pentru ca nu e in stare sa se roage”.
“ tu vorbesti de pacatosi? dar preotii care necinstesc nevestele cucernice si bogate sau chiar pe fratii calugari, in fata altarului; asta numesti cale spre inalt?” nebunul ii privea buimacit pe cei doi, gata sa se ia la bataie: " voi chiar sunteti nebuni, spune si dumneata, domnule in albastru, nu-s nebuni? hai sa radem de ei, hai. stiinta moderna pleaca de la limitarea arbitrara a cunoasterii la un nivel particular, cel mai de jos poate, al realitatii materiale ori sensibile. filosofii ilustreaza anarhia intelectuala, consecinta a individualismului".
vocea nebunului urca si la un moment dat acoperi cearta celor doi, incat cu draga inima eram de acord ca sunt nebuni cu totii. chai-jun-ul veni sa ne controleze permisele de calatorie, dar scoase prudent pistolul. vanzoleala era prea mare ca sa treaca neobservata. cativa taiwanezi itiira ochii lor oblici curiosi la ce are sa se intample. mai intai il linistii pe chai-jun, explicandu-i dupa o clipire a ochilor cu subinteles, ca dansii, si aratai cu privirea spre vecinii mei, merg la un ospiciu pe insula. acum fiecare sta la locul lui cu imbracamintea mototol, cu fete imbufnate. numai David e luminos si senin: " in civilizatia traditionala e de neconceput ca cineva sa revendice proprietatea unei idei, altfel ea fiind fantezie. daca o idee e adevarata ea apartine tuturor celor capabili sa o inteleaga. o idee adevarata nu poate fi noua pentru ca adevarul nu e produs al spiritului uman, exista independent de noi, doar trebuie sa-l recunoastem, in afara acestei cunoasteri ramanand doar eroarea.
“nu trebuia sa il provoci” ii transmitea privirea mea filosofului, care aprins de manie, se lua de asta data de mine: ”si voi cu baiguiala voastra/ « lumea moderna e in continua expansiune pentru ca spiritualitatea s-a ocultat »/ taoista, cu iluzia ca ajungeti/ « progresul nu are nici o legatura cu spiritualitatea. e o iluzie care uzurpa fiinta omului asezand, in cel mai bun caz, conceptele in locul gandului. asa se nasc filozofi, tehnocrati, maestri ai abstractiunilor, care confectioneaza »/ la stare de iluminare prin cedare, lasa ca ca stiu eu pe unde va umbla si voua mintea si cum va mai amagiti crezandu-va superiori oricarei porniri metafizice, spiritului deschis spre cunoastere si adevar spre obiectivitate. imi e rusine ca faci parte din aceeasi rasa cu mine… si tu, nebunule, mai taci! ar fi trebuit sa mori acolo, sa nu mai bantui lumea cu fantoma ta deraiata. lumea nu are nevoie de nebuni ca tine sau… ca voi (arata spre noi) / « modele cognitive complicate ce incarca inutil lumea. demonul se bucura fiindca nu e recunoscut de acesti dirijori ai mentalului si isi dovedeste siesi ca nu a cazut de pomana din cer. fuselajul imi umbla prin creier si lumea asta care moare incercand sa se gandeasca pe sine facand istorie pe un morman de nimic, scriind biblioteci pentru a face nevroza mai suportabila… »

.  |








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!