poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4763 .



Săracu\' Amza
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Manega ]

2008-10-03  |     | 



- Care ești, mă, la poartă?
- Eu sunt, nea Mărine! A’ lu’ Nică-a’ lu’ Manega, din Morunglav...
- Din Morunglav... Asta e prin părțile Romanațului...
- P-acolo, p-acolo... țâne câinele ăla, că-mi rupe pantalonii!
- Care câine mă, că n-am...?
- Nici eu n-am pantaloni... N-ai prin casă vreo pereche în plus?
- Așa e, mă, băiete, ești gol ca napu’!... Da’ ce pățiși?
- Pățâi pe naiba, nea Mărine... Fusei la ștrand, să mă scald, și-mi furară unii hainele.
- La ștrand... În Băilești... noaptea-n amiaza mare... Zi mai bine că fuseși la Leana lu’ Zăpăcitu și te prinse bărbatu-său cu țâța-n gură și cu mâna la căldură... Și-n loc să nimerești ușa, nimeriși geamu'... Uite, ia trelingu’ ăsta. E al lu’ Sucă. A fost și el la “ștrand”, acum trei nopți... A venit acasă cu plantație de vinete la ochi... Tu scăpași ieftin, bag samă... Vrei un pahar cu zaibăr?
- Vreau, nea Mărine, că mi-e o foame de n-am unde dormi la noapte...
- Ai grijă cu vorbele, băiete. Nu folosi ce-i al altuia, că te vede Dumnezeu și te bate... Astea sunt cuvintele lu’ Papaiani, când îl juca pe Păcală...
- Ai dreptate, nea Mărine. Da’ n-o fac dinadins. Mă pomenesc, așa, că spun cuvinte pe care le-au spus alții, înaintea mea. Uite, bunicu-meu, Dumnezeu să-l ierte, avea o vorbă: “De trei ori o tăiai și tot scurtă rămase”. Acum, eu ce să fac? Să n-o mai spui? Și dacă n-o mai spui, nu se pierde?
- Mă, băiete, tu nu ești prost. Nu ești prost neam... De ce ziseși că veniși?... Că n-o crezui pe-aia cu ștrandu’ și cu hainele... Iar cu Leana lu’ Zăpăcitu făcui eu o glumă...
- Venii c-un rost și cu o treabă, nea Mărine. Și n-am haine, că așa venii pe lume. Curat, luminat, de Maica Precista lăsat...
- Iar spui vorbe vechi...
- ... Venii, nea Mărine, să-mi spui taina dumitale.
- De unde știi că am vreo taină? Și la ce-ți folosește s-o afli?
- Îmi folosește, nea Mărine, că mi-e frig. Mi-e un frig d-ăla care nu trece decât cu răspunsuri...
- Da’ frică nu ți-e?
- Ba mi-e frică.
- Atunci îți spui... Uită-te la mine, băiete: ce vezi tu, nu e adevărat. Eu nu exist... Nea Mărin nu există. Dar trăiește... Așa mă făcu Amza Pellea... Săracu’ Amza! Muri el, ca să trăiesc eu.

.  |








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!