poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1504 .



Cumetrii. Dicționar de onomastică
proză [ ]
satirică

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [geafir ]

2012-04-30  |     | 



Cu ceva ani în urmă, am început lucrul la o carte pe cât de voluminoasă, pe atât de grea, genul de carte-cărămidă, cu o mie de pagini și copertă lucioasă, pe care nu doar o citești și apoi o abandonezi pe un raft plin de praf și crâmpeie de amintiri, ci dormi cu ea sub pernă pentru a o consulta la nevoie. Fiindcă rostul oricărei cărți este acela de a fi deschisă cât mai des. Rămasă închisă, cartea are doar rol de cărămidă decorativă!

Plin de sine, amicul Nimeni intervine, râzând:
- Vorba ministrului Fumuriu de la Educație: „Pregătirea mea a fost continuă și o continui în continuare”...

În fapt, lucrarea este un așa-zis ghid de onomastică, un „îndrumar plurivalent, amplă paradigmă a onomasticii contemporane”, după cum reiese și din cuvântul înainte al cărții.
Spre edificare, iată câteva exemple de nume propuse de acest dicționar:

Aba Abracadabrantescu, Acvilina Agreabilu, Arătare Adonis, Aranjatu Alandala, Amatorel Agapa, Alde Asinu;

Bănișor Babacu, Bălălău Binișor, Bâzdâc Bodârlău, Baftă Baibarac, Blidu Boieriu, Barză Beladona, Buzoi Botgros;

Cuțulache Cotoșmanu, Cumva Cocoloșitu, Cogeamite Culmiță, Cutăriță Condeiașu, Cumnățel Cuibăritu, Corconitu Curcănel, Cochetu Cucoana...

Scrie în prefață:
„Plăsmuit ca sărsam de consultare, îndreptarul își propune repertoriul onomastic, etimologia cognomenelor inserate, noima și aglutinarea lor. Oferind formule nemediate și plenare, îndreptarul este o unealtă de încunoștiințare techer-mecher, scutită de tălmăciri subiective. Construcțiile normative furnizate sunt totalmente inedite, în convicțiunea lor. Lucrarea se vrea un bobârnac dat autorilor de împrumuturi din onomastica altor nații sau minorități naționale. Din punct de vedere cantitativ, va fi o ustensilă normativă de incomensurabile proporții, care și-a propus să catagrafieze cât mai multe nume de persoane, de familie, întâlnite în acest spațiu istoric și geografic, și să ofere toate notificările considerate ca indispensabile”.

... Dăndănae Dospita, Dihai Doza, Dilimache Dovlecel, Doxă Doldora, Degeaba Demisia, Dușcă Dop, Dârdâială Draglina, Dudă Delicia...

Emfază Egreta, Eșichier Exhibiția;

Fandositu Fița, Fante Fustanela, Fonfăială Fason, Filfizon Fiulete, Fofelniță Fitil, Fetița Flitescu, Făcăuaș Fol-Fol;

Gogoman Glagore, Gârgâr Goglează, Giugiuleală Grațiana, Ghiorț Ghiozdănel, Gugiuman Gurguiatu, Gâl Ghiorlan, Gunoi Ghena...

- Brr!, se scutură Nimeni, ca luat de frisoane.
- Utilitatea lucrării se deduce ușor, insistă Cineva, cu cinism. Oricine poate consulta ingeniosul dicționar, rezultat al gândirii noastre inventive, oricine este pus în dificultate de a alege un nume: scriitorii, pentru a-și boteza personajele, mamele, în durerile facerii, tații, copleșiți de emoții pe la porțile maternităților, bunicii, nașii, vecinii noului născut. Da, se poate întrebuința în toate aceste situații, cu recomandarea de a ne spăla mâinile cu săpun, fie și lichid, asigurându-ne, astfel, igiena, în cazul că muiem degetul în gură pentru a întoarce pagina...

... Hojmălău Hahalera, Hârțoagă Hâr, Hopulete Hip- Hop, Haplea Huzdup, Haleală Hartanu, Haidamac Hanță- Ham, Hurdughie Hiho-Hehe...

Iahnie Ielcovan, Iaurgiu Ioc, Igrasie Izvod, Izmeneală Ischizar;

Îmbroboditu Încetișor, Încotoșmănătescu Îndeajuns, Îndelete Îndopatu;

Jal-Javel Juvete, Junel Jumară, Jeg Justiția;

Kilo Kaizer;

Laie Limbă, Lady Lipie, Look Lămâia, Lamborghini Lux...

Se mai spune, în prefața cărții: „Asocierile de nume apar în ordine alfabetică, Mangafache Marafet, Hătălău Hudubaie, Ecoseza Efemerida, prosferând liberatea de alegere a combinației după ogodul și ficțiunea fiecăruia: Marafet Efemerida, Mangafache Hătălău, Hudubaie Ecoseza”.

... Marghiloman Marțafoi, Moțogan Majorică, Meliță Mătrăgunica, Mefistofan Michiduță, Miorlau Mâța, Muțunache Mangoșitu, Mălăiață Madmoazela, Moacă Mops;

Neom Năvală, Nabab Nespălatu, Nani Nevoie, Narcis Năpârstoc, Nandu Năclăială, Natantol Nădejde, Nădușeală Nicorete, Năpastă Neiculiță, Năsoi Nurliu, Năsturel Neneacă, Nerozie Niznai, Nectar Nora, Nereida Nepereche, Nuga Nimereală, Norma Nimicuța;

Oac Ofensă, Oază Orizont, Oblon Opinteală, Oborean Oligopol, Omoi Obrinteală, Onu Ocarină, Ocheadă Odor, Olimpian Ocnă, Octavă Onest, Odeon Ologeală, Odolean Opincuță, Olga Osândă, Opaiț Orbete, Ortu Osteneală, Ostropel Osânză...

- Ha!, face amicul Nimeni, plictisit nevoie mare. Ai uitat de o categorie importantă de oameni, cărora li se adresează dicționarul. Ai uitat de magistrați, de politicieni: inclusiv de lideri de la centru... Toți aceștia se înghesuie să nășească, în stânga și în dreapta... Lucru care, în principiu, nu e blamabil. Se știe că botezul e o faptă care te apropie de Dumnezeu. Dar, interlopii își pun nași politicieni influenți, care, la ananghie, să-i ajute. Iar aceștia îi nășesc și le botează copiii sau nepoții nu din pornire creștinească, ci din rațiuni electorale sau de afaceri, pe care toată lumea le vede, însă împotriva cărora nu se poate acționa. Iar cumetriile ascund prietenii dubioase cu procurori, judecători, polițiști, personalități din administrația locală și centrală.

... Poșircă Pișleagă, Păsărică Parfum, Păpușoi Pezevenchi, Plebeu Pecete, Pedală Porneală, Pelvis Plastilină, Perdea Plisc, Pigmeu Petardă, Pipirig Pramatie, Pitencatrop Pepene, Pitoi Pleașcă, Plăvan Poloboc, Plevușcă Polipod, Pipotă Potroacă, Poliandra Plod, Pocinog Papaverina;

Rândunel Rață, Ramură Roland, Ruptureanu Răsmeriță, Ricoșeu Rafală, Răgălie Ramazan, Rostogol Randalina, Răfuială Rubin, Răcănel Rațiune, Răscruce Radar, Răsură Roza, Rebel Răzmeriță, Repezeală Reflex, Recital Rânză, Rotofei Râzgâială;

Sfârc Sânuța, Struț Superman, Sfeclă Speranța, Semafor Strugurel, Sindrom Sonata, Slănină Stricatu...

- Domnule, dicționarul a avut un succes nemaipomenit, se entuziasmează Cineva. Până și Președintele m-a sunat. Auzi, tu! Nu-mi venea să-mi cred urechilor! Președintele! Mi s-a destăinuit că prima doamnă s-a inspirat din lucrarea mea, atunci când a botezat mai mulți micuți la casa de copii... Genială carte, ce mai!, mi-a mărturisit ’mnealui. Musai trebuie premiată. Să-ți faci sivi-ul, mă!, mi-a zis dânsul. Te pun șef la Institutul Cultural Român. Hă, hă, hă... Mare șef, mare! Peste „Fiul lupului”, care a defectat!, a mai zis domnul Președinte. Nu știam ce să-i răspund. Am vrut să-i spun că accept, însă, din cauza emoțiilor, mi-am mușcat limba. Vrei, mă, să te pun șef? m-a întrebat din nou. Mai gândește-te!

... Tenor Tămâiță, Tărășenie Tâmpău, Taifun Tontolete, Tarantulă Talia, Tălpășiță Topenie, Tendon Tămăduială, Tăgârță Tina, Tărtăcuță Terfelog, Tărăboanță Tibia, Teleleică Testemel, Tilinca Târnuială, Trepăduș Tinicheluță;

Þandără Þuți, Þâcă Þuțuroi, Þupa Þumburuș, Þoi Þuicăreală, Þăruș Þăpoșică, Þapu Þăcălie, Þăcăneală Þuluc, Þâță Þeavă, Þâfnă Þol, Þiplă Þelină;

Univers Umilu, Ultimatum Urecheală, Unghișoară Ursuz, Urban Urloi, Uluca Uscătură, Umeraș Umbrădeasă, Uniform Udeală...

- Ghidul tău e genial, să știi!, m-a coleșit cu laudele domnul Președinte. M-am inspirat din el, a zis dânsul, când m-am pus naș la Globalu al lu’ Mondialu. Am luat de acolo, din carte, un nume. Că nu puteam să-i botez copilul, țigănește: Americanu, Mercedes, Prințișor ori Televizor. Și am luat de acolo un nume: „Cineva”. Simplu, românesc, semnificativ!
- Cineva?!, am tresărit eu, surprins de-adevărat. Dar e numele autorului.
- Nu știu, mă! L-am luat și eu de pe copertă. De deschis cartea, nici vorbă. Că să știi, la viața mea, nu mi-a plăcut să citesc. Pe un singur scriitor l-am citit. Pe ăla, pe Sertărescu. Și tot așa, m-am oprit la titlu. Că mie, dacă îmi cade în mână o carte, nu-mi vine s-o deschid. Deh!, a început să-mi tremure mâna...
- Vârsta?!
- Nu, dom’le! Paharul! Motiv pentru care și vreau să mă retrag, atât din funcție, cât și din politică. Îmi fac o școală. De politică... Hă, hă...

... Vâj Venera, Vizor Vadră, Valvârtej Variola, Varză Vitrina, Vatelină Vergel, Veveriță Vector, Veresie Viaduct, Vulpoi Vrajă;

Xilofon Xenon;

Zeamălungă Zăbavă, Zaharina Zbenguială, Zamolxe Zombi.


.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!