poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1065 .



Postfață la volumul Lungul poem haiku de o mie de strofe, de Valentin Tașcu
poezie [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Marius Marian Solea ]

2005-08-18  |     | 



POSFAÞÃ


O viață interesantă are acest tînăr, foarte tînăr poet. La o vîrstă la care cei mai mulți colegi de generație abia de se gîndesc să-și adune un prim volum, Marius Marian Șolea, iată, se află la al șaselea, cîte unul de fiecare an de la debutul din 1995, cînd avea doar 21 de ani. Dar mai mult decît o operă, el are o biografie, deja a trăit mai mult decît alții într-o viață întreagă, a peregrinat prin țară, a cunoscut aventura și mai mult ca sigur femeia. După cîte știu a dat ochi pînă și cu moartea, ceea ce nu-și permite chiar multă lume. Toate acestea i-au dat o maturitate prematură, o siguranță a verbului greu de explicat și o profunzime a ideilor și sentimentelor greu de urmărit. Îl apropii de preferatul meu Rimbaud, fiind, mai bine zis părînd a fi un copil teribil, cînd în realitate este aproape un înțelept. Nici nu se putea altfel decît să treacă prin teologie, acolo unde vîrstele, atingîndu-se de deșertăciunea deșertăciunilor, nu se mai numără după ani. Dacă luăm numai erotica versurilor sale, subiect frecvent, e de necrezut cît de experimentată apare ea în substanțe, la o vreme cînd ar fi mai normal să bîjbîie printre deziluzii și entuziasme naive.
Aceste împliniri prea devreme în toate cele pot fi o capcană. Cel care cunoaște o asemenea reușită succesivă se poate epuiza repede. Tot Rimbaud este punctul de referință în acest sens. Poate că însă Șolea a depășit hazardul boemei (iarăși deja), reținîndu-i doar gustul nostalgic și va fi trecut starea de aventură în latura experiențelor cîștigate. Tînărul arată ca și cum ar avea planuri precise, care nu-i inhibă însă sensibilitatea (curios!), urmărește ceva ce nu poate fi definit, dar care se simte la modul concret. E evident, în poezia sa nu își găsesc locul ezitările, iar neliniștile (da, ele sînt) sînt pur și simplu folosite în scopuri constructive. Prin felul de a fi și de a scrie, Șolea dă impresia că stăpînește un univers. Și aici e prematur în maturitatea lui, pentru că sînt prea mulți cei care sînt cuprinși de disperare tocmai pentru că, înaintînd în ani, nu-și pot delimita acel univers necesar, vai, chiar ieșirii din el. Cred că pe Șolea nu l-ar putea surprinde nici chiar moartea, bineînțeles, pentru că, spuneam, a cunoscut-o deja și încă atunci cînd nu știa sau nici nu bănuia cine este.
O surpriză este chiar și această căutare în haiku. Formula aceasta de sorginte atît de străină nouă, europenilor, presupune migală, presupune calm și capacitate de concentrare. Nu sînt mulți dintre cei tineri care se încumetă să-și strunească efuziunile firești și îmbietoare spre a se retrage în secretul destul de arid al renunțării la cuvinte.
Nu iubesc prea mult această formă poetică ajunsă pînă la noi la fel de complicat și ocult ca viermii de mătase, bineînțeles într-un toiag de înțelepciune. N-o iubesc pentru că o înțeleg cu dificultate, o simt inevitabil străină, necomformă cu chipul meu de a mă mișca și gîndi. Simt în cizelarea ei căldura, dar nu mă pătrunde decît cu răceală. Și apoi găsesc că limbile europene au o structură mult prea explicită față de cît de implicit pretinde haiku-ul. Găsesc că practicanții lui, și nu sînt prea puțini, chiar pe limba românească, sfidează timpul, au impresia că l-au cîștigat, atîta timp cît noi, ceilalți, trăim cu spaima permanentă că el curge, se pierde, „ne-ntunecă”, cum zicea Eminescu. Noi pornim „în căutarea timpului pierdut” și, exact ca Marcel Proust, avem nevoie de fluvii de cuvinte pentru a regăsi ceva. Haiku-iștii, în schimb, dimpotrivă: renunță la tot mai multe vorbe, le constrîng pe cele la care nu pot renunța și ar prefera, dacă s-ar putea, gestica tăcerii.
Sigur că haiku-urile lui Marius Marian Șolea sînt bune! Nici nu mă așteptam la altceva. Sînt tăiate scurt și înalt, așa cum trebuie, sună parcimonios și distant, conțin decizie și obțin suficient din floarea de cireș pe care japonezii o divinizează. Bineînțeles, nu se întîmplă nimic în aceste terțete nesupuse vreunui canon ritmic european sau antic, nu se întîmplă nici măcar contemplația, pentru că tocmai așa ceva respinge tehnica formulei. La fel de matur ca și în alte direcții, poetul obține starea, distilează inefabilul, această categorie pe care nimeni n-o poate explica îndeajuns (pentru că nici nu trebuie explicată). Meditația de tip teologic, cu care a avut de-a face, i-a dat probabil posibilitatea de a desființa dimensiunile, altă cerință a haiku-ului. Tot astfel, versurile acestea îndeplinesc, nu fac ceva, un ritual sumar, fără cauzalitate și mai ales fără efecte. Haiku-ul nu trebuie să miște nimic din ce există, dimpotrivă, să provoace nemișcarea. Fără îndoială, pentru noi, cei care trăim activ, devastator, inutil de devastator adesea, așa ceva trebuie să fie un exercițiu. Iar pentru Marius Marian Șolea este un exercițiu dobîndit. Cu siguranță în respirațiile lui controlate va fi ascuns o taină. Nedezvelirea ei ar fi un succes, de care însă n-are cum să se bucure nimeni, nici chiar poetul.



VALENTIN TAȘCU

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!