poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 579 .



Tipare impersonale: a fi de mirare // ?a fi de uimire // ?a fi de / a minunare
personale [ ]
Din nou despre verbele psihologice de mirare

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Danaia ]

2019-05-14  |     | 



Predilecția deosebită a verbului a mira de a se asocia cu subiecte nonanimate se poate explica, cel puțin într-o anumită măsură, și în relație cu reprezentarea superioară a acestuia în tipare impersonale care cer în mod fundamental un subiect nonanimat, „sintetizabil” în termenii a ceva. Ne referim concret la structura a fi de mirare (e de mirare că..., ar fi de mirare să...) care presupune de regulă un subiect nonanimat (propozițional): E de mirare că nu a venit niciunul / Ar fi de mirare să vină cineva / Nu ar fi de mirare să nu vină nimeni ș.a.m.d. În această ordine de idei, chiar și în eventuale enunțuri ca (?) E de mirare cine a făcut asta sau (?) Nu-i de mirare cine a venit azi, după toate probabilitățile, doar la prima vedere (mai exact la un nivel strict formal) avem a face cu o subiectivă marcată +animat, +personal: în realitate întrebarea care se formulează pentru a răspunde secvența definibilă sintactic drept subiectivă este ce? (cf. Ce nu-i de mirare?), iar nu cine? (cf. *Cine nu-i de mirare?). În ultimă instanță, de mirare este / nu este nu persoana în sine, ci un anume aspect / fapt / „detaliu” legat de aceasta. O structură similară nu se poate identifica în cazul verbului a uimi (*E de uimire că nu a venit niciunul), deși substantivul de proveniență infinitivală, uimire, face parte dintr-un fond lexical (vechi și) activ al românei actuale. În ceea ce privește un verb cum este a minuna, avem a face cu o situație particulară, în sensul că substantivul minunare este conotat azi „rar” (v., de ex., DOOM2 sau DEX 2009), prin urmare, din această perspectivă putându-se justifica absența din româna actuală a unei eventuale expresii impersonale de genul *a fi de minunare. Totuși, o structură impersonală de acest gen este consemnată în unele surse lexicografice ale românei, în componența acesteia fiind selectată însă o altă prepoziție, și anume prepoziția a; este vorba despre construcția arhaicizată a fi a minunare, echivalată, de pildă, în DLRLC prin „a fi de mirare” [Cf. „N-ar fi de altfel de mirare ca tot acest Zaharia Duhu să aibă o vină mai mare, la care a minunare este că încă nu s-au gîndit”, C. PETRESCU, R. DR. 169, ap. DLRLC]. De altfel, foarte probabil și tiparul impersonal (Nu) mă / ne / vă... miră că... este relativ mai bine reprezentat, prin comparație cu tipare similare cu a uimi și, mai ales, cu a minuna (cf. [Nu] mă uimește că..., [Nu] mă minunează că...

Bibliografie

Dicţionarul explicativ al limbii romane (ediţia a III-a, revăzută şi adăugită), Bucureşti, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan”, Editura Univers Enciclopedic Gold, 2009 [DEX 2009].
Dicţionarul limbii române literare contemporane, Bucureşti, Colectiv, Editura Academiei Române, 1955–1957 [DLRLC].
Dicționarul ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române (coord. Ioana Vintilă-Rădulescu), Ediția a II-a revăzută și adăugită, București, Editura Univers enciclopedic, 2005 [DOOM2].
Teleoacă, Dana-Luminița, Verbele psihologice: similitudini vs. divergenţe în context romanic [‛A (se) mira’ în română, franceză şi spaniolă] (lucrare în curs de elaborare).



.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!