poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2272 .



Poveste de Sfântul Nicu: Cum a rămas popa Marius, din Răzvani, fără împărțeală
personale [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [grupex_2007srl ]

2013-12-10  |     | 



În Răzvani, cei ai lui Roșu stau la marginea satului. Un localnic ne dă câteva repere: Vezi că e singura casă fără gard! Apoi ne dă detalii și pe a câta stradă s-o luăm, de la drumul principal, la dreapta. Întâi, însă, îl deranjăm pe popa Marius. E ora 9:00 iar la biserică, normal, nu este nimeni. Suntem informați că locașul are hramul Sfinții Împărați Constantin și Elena. Slavă Þie Dumnezeul nostru, slavă Þie!
Casa parohială se află în aceeași incintă cu biserica. Biserica e la strada mare, casa parohială este în spate, pe o uliță, pe partea cealaltă de școală. Ambele clădiri sunt înconjurate de un gard de beton. Porțile către biserică sunt metalice. Și sunt până în al 9-lea cer. La fel și cele de la casa parohială. Așa că întâi îl strigăm pe cuvios: Mariuse, Mariuse! Ne răspunde doar vântul: Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin. Într-un final, prin același localnic binevoitor, care tot dădea târcoale zonei și cârciumii, identificăm un număr de telefon, pe un avizier pus la poarta bisericii. Pe el se află și un model de chitanță, asta pentru cei care vor să facă donații. Să fie primit, fiule! Doamne miluiește, Doamne miluiește, Doamne miluiește. Ne răspunde popa. Îi îndrugăm o poveste, cum că vrem să-l omenim, așa că ne spune să-l așteptăm, că vine acușica, dar acușica, mă-nțelegi? Și vine după o jumătate de oră, plin de urdori și cu buzele năclăite. E tânăr, evident că are barbă, dar pare a unuia care rar se spală pe față. O dată la Sfintele Paște și o dată de Sfântul Crăciun. Are sutana pe el și seamănă cu Batman, dar după ce a băut niște vin 1001.
Marius Cherciu este preotul paroh din satul Răzvani, iar în seara zilei de 7 decembrie, a sunat la 112, pe motiv că a găsit, prin curte, doi copii, de 8 și, respectiv, 9 ani, o fată și un băiat. Într-un comunicat remis de Inspectoratul Județean de Poliție Călărași se precizează și motivul pentru care oamenii legii s-au deplasat la fața locului: copiii au sustras "bunuri alimentare". Așa că-l punem pe popă să ne mărturisească toată minunea. Versiunea lui, Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi, e că se întorcea cu coana preoteasă de la oraș, adică din Călărași. Și că era noapte. Iar în ziua aia doar ce avusese slujbă. Nu știm de care, dar bănuim că le-a pus pe babe să facă mătănii, cât să fie primite în Rai și să le izbăvească Dumnezeu de păcate făcute cu sau fără voie. "Au furat niște pungi pe care le primisem eu, în ziua respectivă, la biserică". Dar nu multe. Estimează totul în kilograme: "Cam 7". Zice că avea în ele, auziți la el, "făinoase", așa că ne ia un foc de pe inimă, căci noi credeam că erau arginți. Făinoasele astea, într-un final, se dovedesc a fi niște biscuiți Eugenia. Erau de la împărțeală. Hoții ăia mici au mai luat, i-auziți, niște colivă, doi colaci și două sticle de suc. Nu știe de care suc, dacă era carbogazos, din pulpă de fructe, din fructe exotice, de dude, de mere pădurețe sau din fructe luate direct din Pomul Cunoașterii. Cei doi copii, recunoaște popa, nu au fost prinși în casa parohială, adică nu au forțat ușa, doar erau prin curte, spune acesta, umerindu-se cu pachetele alea cu pomană. Iar ăsta e un păcat capital: să nu furi de la popă că te ia nu dracu', ci miliția!
"I-am prins ieșind din curte", iar noi începem să-l bombardăm: Ți-au luat tableta? Nț! Porcul? Nț! Ți-au umblat la Lindab? Dar Batman nu pricepe, așa că-i explicăm cu încetinitorul: Te-au decopertat, amice? Tot nu pricepe! "Eu știu că am prins fetița. Au luat alea, dar n-au luat pâinea. Nu înțeleg de ce nu au luat pâinea". O ține langa: "De ce nu au luat și pâinea?" Cu greu ne abținem să nu-i dăm două scatoalce. Poate n-au văzut-o, pârințele... A sunat la 112 pentru că distinsa doamnă preoteasă, când a prins-o pe hoața aia mică, de numai 8 ani, a făcut o criză, s-a panicat, a luat-o cu leșin, era să dea ortul. Preoții Tăi, Doamne, se vor îmbrăca întru dreptate și cuvioșii Tăi întru bucurie se vor bucura, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin. Iar acum, normal, Inspectoratul Județean de Poliție Călărași face "cercetări... în cauză, pentru stabilirea întregii activități infracționale, urmând să fie propusă soluție prin parchet".
Popa Marius nu vrea să meargă cu noi până la familia Roșu. El zice că nu vrea să-i învețe pe oameni să fure. Dar nici nu vrea să facem o chetă și să luăm vreo 10 pâini, așa, ca să ne aflăm în treabă. Binecuvântat este Dumnezeu, Cel ce varsă harul Său peste preoții Săi, ca mirul pe cap, ce se pogoară pe barbă, pe barba lui Aaron, ce se pogoară pe marginea veșmintelor lui. Iar familia Roșu e acasă. Casa e o arie străjuită de vânt. Nu iese fum pe coș, deși afară e un ger bun să te cocoșeze. Stau toți într-o singură cameră. În ea se află o sobă de teracotă, care e de decor. Lângă ea, se află un reșou improvizat. Aruncă și ăla câtă căldură poate. Dacă ar avea gură, și-ar sufla în palme. Mai e un pat mare, peste care este pusă o pătură roșie. Și începem să numărăm: mama, unul mic, doi mici, una, una, unul, încă unul, mamă, dar câți sunteți, fraților? În total - 7 suflete. Cel mic are un an, cel mare are 14. Încă doi, adică hoții, sunt la școală. Cum ar veni, dacă erau toți, erau 9. E o larmă generală. Iar varianta lor e alta decât a lui Batman. O zvârlugă se bagă în seama: Eu n-am furat, eu n-am furat! Are muci la nas, e îmbrăcat subțire și e în picioarele goale. Cel mic, de numai un an, tușește. Se recunoaște absolut tot: cei care sunt acum la școală, au fost prin curtea bisericii și-au vazut, pe o masă, o farfurie cu pilaf, un pahar de colivă și un colac. Băiatul, ăla de 9 ani, le-a șterpelit. Fata, cea de 8 ani, a fost prinsă. De frică, a făcut pe ea. Băiatul a ajuns cu "produsele alimentare" acasă, iar când au ajuns și polițiștii, toate corpurile delicte fuseseră... mâncate. Ca idee, cu o zi înainte au mâncat pâine. Pâine cu pâine, ne spune mama, care are 32 de ani și 8 nașteri la activ. Are și soț, dar e în Franța, la pușcărie. Binecuvântat este Dumnezeu, Cel ce mă încinge cu putere și a făcut fără prihană calea mea, Cel ce întocmește picioarele mele ca ale cerbului și peste cele înalte mă pune. În rest, cei ai lui Roșu trăiesc din alocație. Cu asta se descurcă. Îl întrebăm pe cel mare, de 14 ani, care se pare că a stat de șase în noaptea în care a fost prădat preotul satului: Bă, spune drept, ce-ai căutat, la ora aia, la popă? Și ne minte. Spune că a fost după "cercificat", așa că-l scuturăm cât putem de tare. Bă, tu minți! Spune, îți era foame? Și nu mai e larmă, ci doar ger. Și un vânt care țipă de parcă i-a luat Dumnezeu mințile. Unul e Alex și știe cu ce se încalță. Ne recită repede: cu o pereche de adidași rupți. Alta e Ionela. Altul e Ilie, dar i se spune Purțulan. E și Narcis. Și Decebal. Și Andrei. Iar aia mică-mică de tot e România. Așa o cheamă. E făcută pe ea și tușește. Și suntem în post. Izbăvește-mă, Doamne, și mă miluiește. Piciorul meu a stat întru dreptate; în biserici Te voi binecuvânta, Doamne. În biserici...

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!