poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3324 .



O carte de suflet
personale [ Gânduri ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Mioriþa Alba ]

2011-01-15  |     | 



În anul 2010, am reușit publicarea memoriile tatălui meu, învățător Dumitru Grad, un cetățean important al Maramureșului, unul dintre cei care au pus umărul la educarea tineretului din zona Vișeu, dar și la organizarea și dezvoltarea vieții culturale din zonă.

I-am trimis un exemplar al acestei cărți cu titlul „Printre amintiri” domnului profesor Marian Nicolae Tomi, „japonezul din Vișeu” , supranumit astfel pentru că a câștigat, în anul 2004, concursul internațional de haiku de la Kusamakura, Japonia.

Discutând despre carte, despre Vișeu, domnul profesor Tomi mi-a spus că vișeuanii au reușit să publice o carte despre Cenaclul literar artistic „Andrei Mureșeanu” din Vișeu de Sus. De cenaclu mă leagă două evenimente:

- am citit în cartea domnului profesor Marian Nicolae Tomi intitulată „Maramureșul istoric în date” ( Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2006) că tatăl meu a fost primul președinte al cenaclului;

- am participat la prima ediție a concursului de poezie organizat în 2005 la Vișeu de Sus și am obținut Marele premiu la secțiunea haiku.

Acestea fiind motivele, l-am rugat pe domnul profesor să-i întrebe pe actualii membri ai cenaclului dacă vreunul are un exemplar de care să se poată lipsi. I-am spus că vreau să am această carte, dacă e posibil.

Cartea a sosit, înaintea Anului Nou 2011.

cope

Titlul cărții este Cenaclul literar artistic „Andrei Mureșanu” Vișeu de Sus, la 40 de ani de existență. Cartea a apărut la Editura Grinta din Cluj-Napoca, în 2008, și este o ediție îngrijită de Gavril Ciuban și Lupu Petrovan.

Pe coperta I este reprodusă lucrarea „Muza și poetul” de Alexandru Szabo, iar ilustrațiile din interiorul cărții aparțin aceluiași pictor. Lucrarea a apărut cu sprijinul Consiliului Județean Maramureș și al Fundației „Pro Vișeu”.

Am primit cartea cu dedicația care m-a emoționat:
„Doamnei Maria Tirenescu, în memoria primului președinte al Cenaclului literar «Andrei Mureșeanu», Dumitru Grad.”

În primele pagini ale acestei cărți, Lupu Petrovan vorbește despre mișcarea literară vișeuană. De aici aflăm că inițial cenaclul a purtat numele Nicolae Labiș, dar în 1968 s-a hotărât ca în titulatură să figureze numele poetului și cărturarului revoluționar de la 1848 – Andrei Mureșeanu – ai cărui strămoși își au obârșia în Maramureș. Cu această dată, numele complet al grupării este Cenaclul Literar „Andrei Mureșeanu” al Casei Orășenești de Cultură Vișeu de Sus.

Din 1971 și până în 2003, mergeam la Vișeu numai în vacanțe, să-mi văd părinții. Nu am avut legături cu cenaclul. Am cunoscut o parte din membrii cenaclului, dar în calitate de profesori sau instructori ai casei de cultură pe care tatăl meu a condus-o ca director (între 1959 și 1965).

După această introducere în activitatea cenaclului, cartea rezervă câteva pagini fiecărui membru al cenaclului, unii având înscrise poezii, alții sunt prezenți cu proză, cu amintiri… În ordinea din carte, aceștia sunt: Gheorghe Þiplea, Ion Mariș, Lupu Petrovan, Gavril Ciuban, Dumitru Iuga, Iuri Pauliș, Simion Iuga, Andronie Sfetcu, Ion Moise, Ion Petrovai, Vasile Ilie Pop, Ion Griga, Ion Chișu, George Bocșa, Ion Burnar, Aurel Martiniuc, Petru Șimon, Marian Nicolae Tomi, Ion Coman, Vasile Luțai, Ion Tomoiagă Maramureșeanu, Vasile Coman, Aurelian Antal, Viorica Cătuneanu, Georgeta Pauliș, Simion Șuștic, Viorel Horj, Helmuth Berner, Lucian Perța, Anca Maria Sasu, Vasile V. Danci, Cristina Ramona Martișcă, Lazăr Năsui, Ioana Constantina Tivadar, Alexandru Deiac, Irina Hapca, Ion Ciuban, Cătălina Pop, George Brendea, Anca Avramescu, George Vasile Pop, Otilia Vanda Ciuban, Ion Deiac, Gina Ciolpan, Alex Pop, Ioan V. Pop, Ioan Pop Bica, Ion Mihăiescu, Nicolae Iuga, Gabriel Ciuban Jr., Cosmin Perța.

Postfața cărții este semnată de Gavril Ciuban. Ea este un omagiu postum adus celor ce „s-au retras Dincolo”: decanul de vârstă, Ion Tomoiagă Maramureșeanu, Ion Chișu, Ion Mariș, Vasile Ilie Pop, Vasile Coman, Irina Hapca, Ion Coman, Anca Maria Sasu.

Am citit cartea cu emoție. Am insistat mai puțin la poezie. M-au interesat mai mult amintirile, comentariile, activitățile culturale, educative. Despre acestea mai știam câte ceva.

Îmi voi face timp să citesc toată cartea și sunt convinsă că voi avea o imagine mai detaliată a ceea ce au făcut oamenii locului, acei maramureșeni sensibili.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!