poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4255 .



Gran Canaria
personale [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [mistagog ]

2009-08-18  |     | 



Gran Canaria- pasiune pentru frumusete.
Poate nici o alta tara europeana nu este atat de vie si de frumoasa precum insula Gran Canaria.. Totul aici denota pasiune, nimic nu se intampla in liniste, fara sa rastoarne pamantul. Canariotii au sangele ca vinul, iubesc muzica, dansul si femeile. Aici barbatii nu lupta cu taurii, dar creeaza opere nemuritoare sau contrariaza intregul continent cu teoriile lor nonconformiste, in timp ce doamnele lor, plinutele canariote ating nemurirea prin intermediul artei pe care o inspira. Dincolo de toate Gran Canaria este un paradis turistic, este raiul pe pamant, oferind mai multe civilizatii la pretul uneia singure si necesitand saptamani intregi, daca nu chiar luni, pentru a fi descoperita asa cum se cuvine.
In Gran Canaria poti ajunge cu masina dusa de la un moment dat si ea drept calator sau cu avionul.
Gran Canaria are un superb aeroport de unde pleaca si vin o multime de avioane spre multe destinatii din teritoriul europei. Se poate calatori si pe calea apei si chiar este mai ieftin si mai frumos.
Autobuzele sunt cea mai buna solutie pentru transportul in interior, fiind cele mai accesibile si ajungand, practic, oriunde doriti.
Canariotii nu se plimba cu oile, ci cu...catelul si cu familia. Vara, tine acolo tot timpul anului asa ca locuitorii se urca in masina cu catel, cu purcel si pornesc intins spre frumosul din zonele rurale sau litorale. Pentru cei care au carat o valiza-doua, cu avionul, acestia par sa fi plecat de acasa cu intreaga gospodarie. NU seamana cu noi romanii care muncim sa cumparam rot felul de lucruri, lucruri care zicem noi ca ne trebuie…dar se intampla de multe ori ca acel obiect sa fie folosit o data , de cateva ori sau chiar niciodata.
Majoritatea locuitorulor au masina personala iar cine se duce in vacanta , pentru 18 euro pe zi poate inchiria o masina foarte buna si care consuma foarte putin.
Credeti-ma ca intotdeauna cei care inchiriaza duc masina inapoi, in general, cu mai multa benzina decat trebuia.
Toate masinile inchiriate in Canaria utilizeaza benzina fara plumb (sin plomo). Un litru de combustibil costa circa 90 de eurocenti daca e super si 80 de eurocenti daca e regular.
Politistii canariotii interzic folosirea claxoanelor in localitati si verifica actele cu sarguinta, asa ca e bine sa aveti in permanenta in buzunar carnetul de conducere. Limita de viteza este de 60 km/h in orase, 90 km/h pe drumurile regionale, 100 km/h pe cele nationale si 120 km/h pe autostrazi.
Bineinteles ca sunt si limitari de 40 in curbele care provoaca ameteli si masinii daramite conducatorului.
Acolo motoarele sunt in elementul lor.
Am strabatut toata insula plecand din Las Palmas si facand ocolul pe la Agaiete, Mogan, Sur si inapoi Las Palmas si i-am vazut pe motociclisti cum muscau parca din muntele dupa a carui curba credeai ca vine haul.
Ei se simteau formidabil
Si biciclistii sunt niste fericiti deoarece au unde se antrena si sa nu mai spun cat de curat este aerul in acele locuri…asta, si serpuirile in sus sau in jos pe munti ii atrage in Gran Canaria pentru a se perfectiona in ciclism.
Si canariotii mananca…dar nu chiar ca noi.
Nu am gasit in Gran Canaria sare de lamaie sau cutiutele acelea cu icre, atentie nu am spus ca nu au, nu am gasit…si nici varza murata…deci nu fac sarmale.
Multe din preparatele locale contin fasole, orez, oua, cartofi si verdeata. Foarte populare sunt placintele cu carne servite ca fel principal. Bufetele cu gustari, numite aici tapas , sunt de asemenea la mare cinste. Pestele si fructele de mare sunt consumate pe scara larga nu numai pe litoral, ci in localitatile rurale, iar uleiul de masline este indispensabil la prepararea celor mai multe retete.
Chorizo este regele carnatilor in Canare, fiind asezonat cu mirodenii si mult usturoi. Acesta din urma este adorat de canarioti, spre deosebire de zarzavat si majoritatea legumelor verzi. Salatele se servesc la inceputul mesei, intotdeauna fara dressing, dar insotite de recipiente cu ulei si otet.
Ce nu lipseste din orice loc al Gran Canaria sunt cactusii cu fructele lor numite tune.
Tunele sunt foarte gustoase si foarte recomandate sanatatii.
Se culeg insa foarte greu deoarece inafara de tepii imensi de pe frunzele plantei, fructele sunt pline de buchetele se spini care sunt foarte fini dar care odata intrati in mana nu-i scoti asa usor.
Se gasesc si-n magazine aceste fructe si localnicii mi-au spus ca se pot consuma si frunzele, se pun pe gratar si se servesc drept garnitura la friptura.
Un domn mai sugubat, din urbanizatia Tres Palmas mi-a spus o data ca in Gran Canaria nimeni nu va muri vreodata de foame, atat timp cat exista tunele…toata lumea poate trai.
Ca toti oamenii care vad des Atlanticul, canariotii isi agreeaza mai curand mancarica si somnul de frumusete decat serviciul si treburile "serioase". Prin urmare, diminetile sunt lenese in insula Gran Canaria, dupa-amiaza majoritatea magazinelor se inchid doua-trei ore pentru masa, in schimb viata de noapte este foarte intensa. Rezistenta la somn a canariotilor este incredibila, ca si dorinta lor de a se bucura de fiecare zi ca si cum ar fi ultima. Acolo nu se lucreaza duminica, nici macar marile centre comerciale nu au deschis si mai ales in zilele de sarbatoare ale Gran Canaria nu se munceste.
In mod paradoxal, stilul acesta relaxat de viata nu ii impiedica pe locuitori sa faca ceea ce trebuie atunci cand e neaparat nevoie. Am prins zilele Canariei, care este o fiesta in maretia cuvantului si tine o saptamana. Acolo se vede munca celor din Canare.
Produsele, preparate proprii se comercializeaza la preturi foarte mici, fara adaosurile comerciale, fiind ca un dar pentru locuitori. Apoi am parcurs zeci de strazi bucurandu-ma alaturi de canarioti si gustand din tot ce se oferea.
Primul oras castilian din Arhipeleagul Canar care, datorita patrioticului simt al datoriei al tuturor locuitorilor Gran Canaria de-a lungul istoriei, a devenit cel mai mare si mai populat oras din Comunitatea Canara Autonoma. Conform statisticilor municipale din 1992, Las Palmas are 8 districte inregistrate cu o populatie de 355.000 de locuitori pe o suprafata construita de 35% din aproape 100 km patrati ce intra intre granitele municipale.
Este un oras minunat deschis vizitatorilor din toata lumea, cosmopolit si placut, ce ofera miilor de turisti ce il viziteaza zilnic un climat placut dominat de briza delicioasa a albastrului Atlantic ce uda cei cativa km de plaja de la nord la sud. Le ofera posibilitatea de a merge prin bulevardele pline de viata sau de a servi racoritoare pe faleza, in nopti de iarna, intuiti ghilimelele de rigoare, canarele neavand iarna., deci atunci cand temperatura nu scade sub 15 grade Celsius.
Din numeroasele magazine gasite in Calle de Triana, o strada inchisa vehiculelor in al doilea district al Las Palmas de Gran Canaria, se pot achizitiona atat suveniruri scumpe cat si simple. Parcul Doramas ofera conditii de crestere diferitelor specimene de flori specifice. Hotelul Santa Catalina, o cladire cu design in stil Canarian, apartinand lui Miguel Martin Fernandez de la Torre, se afla de asemenea aici. Cazinoul Las Palmas se afla in acest hotel.
Piata Santa Ana este a treia din primele piete construite in orasul Las Palmas de Gran Canaria. Primele au fost Piata San Anton si Piata Los Alamos. Constructia sa de la inceputul secolului al XVI-lea a fost datorata cererilor de extindere in cartierul Vegueta, primul nucleu urban din Las Palmas de Gran Canaria. Aceasta piata continua sa fie cel mai important teritoriu in care au loc toate evenimentele capitalei si serbarile de importanta sociala inalta.
Aceasta piata istorica, dreptunghiulara este dominata de cladirea primariei, in stil neoclasic, ce a fost inaugurata la 29 Aprilie 1856, inlocuind o structura mai veche ce a fost distrusa de foc in 1842. Palatul Episcopal, Arhivele istorice ale provinciei si Catedrala Las Palmas se afla pe marginile pietei. Catedrala Sf.Ana, desi are fatada neoclasica, interiorul ii este de un gotic puternic. A fost prima biserica spaniola construita in insulele Canare.
Cartierul portului. Districtul portului este un important nucleu urban plin de vitalitate in comert. Incluzand remarcabilul parc Santa Catalina, strazile sale sunt marginite de banci, depozite, magazine si centre de afaceri, hoteluri, restaurante si tot felul de atractii pentru vizitatori. Castillo de la Luz, un vechi fort ce dateaza de la sfarsitul secolului al XV-lea va gazdui Muzeul Naval, astfel realizand una din marile aspiratii ale orasului.
Puerto de la Luz
Bahia de la Luz, golful cu vastele si bine organizatele sale docuri ofera toate tipurile de operatiuni portuare pentru nave din toata lumea. Inzestrat cu toate facilitatile si serviciile necesare miilor de pasageri ce ajung pe insula.
Datorita asezarii privilegiate, Portul de la Luz si de Las Palmas, portul orasului, a fost martorul a multe aventuri, chiar si calatoriei lui Columb in cautarea Lumii Noi.
Plaja de las Canteras este un patrimoniu canariot.
Aceasta plaja, aflata in centrul Las Palmasului, mai precis in carierul Santa Catalina, este considerata una din cele mai bune din lume datorita conditiilor naturale si a asezarii exceptionale. Numele sau este datorat minelor de nisip din apropiere ce au produs materialele pentru constructia primelor cladiri din oras.
Plaja lunga de 3 kilometri, o intindere de nisip fin, auriu este inzestrata de la natura cu un banc de nisip lung de doua sute de metri ce ii protejeaza tarmurile de furia valurilor. Se pot practica sporturile de apa atat ziua cat si noaptea datorita sistemelor excelente de iluminare.
Am fost in Las Palmas si pe plaja cu nisip negru- plaja Laja, am fost in Las Palmas si la targ, duminica, se vinde si se cumpara orice.
Am vizitat Arucas, Moya, Firgas, Galdar, Teheda de cruz, Vega de San Mateo de unde am cules fructe…de toate felurile, Santa Brighita care arata ca o definitie la splendid, Aldea localitate cu port, Mogan localitate cu port, Puerto Rico, Maspalomas, Playa de ingles sau Sur cum se mai numeste,Tafira baja, Teror.... si cu neputinta de a le enumera pe toate, va pot spune ca sufletul meu a ramas acolo.
Arucas, Firgas si Moya sunt trei enclave geografice de o frumusete naturala nemaipomenita din nordul Gran Canariei, fiecare oferind vizitatorului propriile sale caracteristici. In toate cele 3 districte se poate detecta usor agricultura proaspata din moment ce toate trei impartasesc o trasatura comuna: apa atat de necesara insulei.
Arucas, numit inainte Arehucas, este cunoscut drept "orasul florilor",
O minunatie pe pamant sunt muntii plini de condurasi cataratori , de muscate, de cactusi de toate soiurile si de palmieri.
Arucas ne invita sa vedem una dintre cele mai minunate catedrale. Maretia si maiestria acestei catedrale te lasa fara vorbe.
Si facand referire tot la Arucas putem spune ca mai este orasul care ocroteste o forma de „minicrocodili” terestri …pe care nu stiu cum sa-i mai numesc altfel, dar care veneau la mancare mai ceva decat orice animal domestic….si vreau sa va spun ca mananca si carne si paine…nu stiu bere daca beau, nu am incercat sa-i servesc dar credeti-ma ca daca va duceti in Arucas trebuie sa va paziti mancarea daca va asezati la picnic. Arucas este si "capitala bananelor". Accesul catre munti se face usor, iar din varf, unde se afla un restaurant Belvedere, se pot admira cu ochi de pasare plantatiile de bananieri ce acopera intreaga zona.
Moya este raiul pe pamant, asa cum nu am mai vazut pana acolo.
Aerul curat si primeneala permanenta a locuitorilor te fac sa-ti doresti sa fii din acel loc.
Firgasul, al carui nume il regasim si pe una din marcile de apa minerala este localitatea care poarta amprenta insulei si o poarta cu mandrie.
Am descoperit in centru un minunat ’’documentar’’, daca pot sa-i spun asa, care iti face cunoscuta Gran Canaria.
Florile sunt peste tot care de care mai frumoase, palmierii sunt parca pusi de dorinta ta acolo si toate la un loc nu-ti mai lasa sufletul sa vina inapoi cu tine.
Am intalnit romani in Gran Canaria, fie in concediu fie locuitori.Toti simt pentru Gran Canaria respect si pretuire.
Asta simt si eu... si promit sa ma intorc in Gran Canaria.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!