poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 17424 .



Model de Profil Psihologic
eseu [ ]
Cloud Strife

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Yvory ]

2005-12-15  |     | 



“Compania Shinra a gasit o cale de a folosi energia Pamantului drept resursa, imbunatatind calitatea vietii. Dar au fost oameni ce credeau ca folosind aceasta energie, Pamantul va avea de suferit. Cei din Shinra au incercat sa reduca la tacere aceste voci care li se opuneau. Astfel a fost creata o trupa speciala numita Soldatul.
Unul dintre ei era Sephiroth… care era un excelent Soldat. Cand a aflat ca se nascuse intr-un experiment infiorator… a ajuns sa urasca Shinra. Si intr-un final… a ajuns sa urasca TOTUL. Shinra si pe cei care luptau impotriva ei pentru salvarea Planetei. Sephiroth, plin de ura, a conceput un plan sa distruga lumea… Iar cei ce ce luptau pentru Planeta au trebuit sa-l confrunte…
Au fost multe batalii… si multa tristete de-a lungul lor.”

Cloud Strife, nascut in Nibelheim, are 23 de ani, a fost mercenar si conducator al grupului Avalanche. In present locuieste singur intr-o biserica parasita, in care a trait iubita lui Aerith.

Despre trecut: pentru ce se invinovateste si de ce.


Pentru slabiciunile lui:
· Nu reuseste sa se integreze in societate
· E mereu singur
· O iubeste pe Tifa iar ea nici macar nu ii observa prezenta
· Nu reuseste sa o ajute cand se prabusesc amandoi in rapa

Consecinte:
· Isi doreste sa fie bagat in seama si sa ii atraga atentia Tifei
· Isi pierde controlul si se bate cu oricine ii iese in cale
· Se convinge ca e mai bun decat ceilalti copii si ca toti ii sunt inferiori
· Devine impersonal, rece, rezervat dar decis sa le arate tuturor de ce este in stare

Atunci se hotaraste sa ajunga precum mărețul Sephiroth pe care il admiră, il respectă, eroul perfect, puternic, inteligent, faimos. Toate calitatile pe care nu le gasea in propria persoana si le dorea. Iar singura solutie pentru a ajunge ca el este sa urmeze aceeasi cale, sa intre in aceasta trupa speciala numita Soldatul, sa devina Soldat.
In urma acestei decizii spera ca pe viitor sa reuseasca sa o protejeze pe Tifa, sa se faca folositor si sa o impresioneze.
Totul provine dintr-o profunda nemultumire fata de sine, viata pe care o duce, relatiile sociale, moartea timpurie a tatalui si inaceptarea propriei lui persoane.

Pentru moartea mamei lui.

Pentru moartea lui Zack, unicul sau prieten care i-a tinut loc de familie, a fost ancora in realitate si universul lui.


Pentru moartea lui Aerith.

Pentru ca era iubita lui, sufletul pereche. Aerith isi petrecea timpul intr-o biserica darapanata unde cultiva flori pe care mai apoi le vindea. Dupa ce Cloud se imbolnaveste de Geostigma, se muta de la Tifa in biserica lui Aerith, izolandu-se.

In perioada in care ea traia, el dezvolta o afectiune pentru oameni in general, e foarte determinat, nu da inapoi in fata nici unei provocari, nu ezita si la propunerea ei este numit seful echipei Avalanche. Ea il sprijina si are incredere neconditionata in el. Este singura perioada in care se simte bine in propria lui piele, este multumit de el, singura perioada in care zambeste si rade. Si asta pentru ca in timp ce simtea ca trebuie sa devina Soldat pentru a o impresiona pe Tifa, la Aerith totul e foarte diferit. Ea nu asteapta nimic de la el, il iubeste asa cum e. Aerith vede prin toate mastile lui si scoate ce e mai bun din el pentru ca iubirea da la o parte masti fara de care ne temem sa traim, dar in interiorul carora stim ca nu putem supravietui.

Dupa ce se hotaraste sa se mute singur, alege biserica lui Aerith tocmai pentru ca-i amintea de ea. Locul acesta incarcat de amintiri simbolizeaza sufletul ei. Este calea intermediara intre singuratate si nesinguratate. Aici alege sa isi traiasca ultimile clipe invaluit in amintirea celei care i-a marcat cel mai mult existenta.

Pentru ca a fost atat de slab incat sa se lase manipulat de Sephiroth.


Ce gandesc prietenii despre el


Tifa si Marlene


“T: Ar fi putut macar sa ne spuna.
M: A plecat pentru ca este bolnav?
T: Crede ca se va lupta de unul singur.
M: Se va lupta?
T: Nu. Nu mai are vointa de a lupta.”

S-au facut nise experimente pe Cloud si din cauza infuziei cu celule Jenova, a capatat Geostigma.
Ce este Geostigma?
Suprasolicitarea organismului prin incercarea de a elimina parazitii din corp (aceste celule Jenova).
Efecte secundare: oboseala extrema, rani deschise, decolorarea pielii, eliminarea prin pori a unui puroi negru.
Aceste efecte secundare duc la moartea individului si nu simpla prezență a celulelor in organism.

“T: E ok daca mori. La asta te gandeai? Cum credeam.
C: Nu exista remediu.
T: Dar Denzel isi da silinta, nu-i asa? De ce nu lupti alaturi de noi in loc sa fugi? Am putea sa ne ajutam si sa dam tot ce putem. Nu o putem face din moment ce nu suntem o familie adevarata, nu?
C: Nu pot… Nu pot salva pe nimeni. Nici familie, nici prieteni … Pe nimeni.”

Atitudinea lui vizavi de moarte o revolta pe Tifa. El prefera sa se retraga, sa se izoleze si asteapta pur si simplu sa moara. Pe undeva poate ca isi doreste moartea din cauza ca se invinovateste pentru neputinta de a-i salva pe Zack si Aerith. Neputinta ce provine de fapt din copilarie cand se credea slab pentru ca nu a reusit sa o salveze pe Tifa. (E invinovatit si de locuitorii orasului si chiar i se pare ca si de Tifa) I se pare ca isi merita soarta si nu crede ca merita sa traiasca.

Cum este vazut de ceilalti:

Dusmani vechi si noi: tradator, nepoliticos, cinic, previzibil, enervant.
Prieteni din Avalanche: un ghimpe in coaste, sincer, capabil de orice daca isi pune ambitia.



Evenimente importante din timpul filmului si reactile lui la ele, gandurile, temerile, de unde provin (care este originea lor) – invinovatiri din prezent.



Cloud la mormantul lui Zack

“Voi trai si pentru tine de asemenea. Asta-i ce am decis.”

Incearca cu disperare sa se agate de viata si sa traiasca pentru orice si oricine, numai pentru el nu. Cuprins de remuscari, isi doreste ca Zack sa traiasca prin el.

Cloud o gaseste pe Tifa ranita in biserica lui Aerith

Trecutul pare sa se repete in mod dureros, iar se invinovateste pentru ca nu a fost alaturi de ea, la asta se mai adauga si reprosul ei: “Ai intarziat!”

Disparitia copiilor

E mahnit, indecis, nu are o reactie, doar se invinovateste.



Munca de lamurire a Tifei


C: Ai grija! Ma duc sa vorbesc cu Rufus!
T: Nu fugi! Stiu ca o faci. Chiar daca gasesti copii, s-ar putea sa nu existe nimic de facut. E posibil sa fie intr-un loc de unde nu mai pot fi luati. Asta te sperie, asa-i? Dar… trebuie sa reactionezi in acest moment! O povara? Din pacate nu poti fi ajutat… este o povara grea! In cazul in care nu iti doresti singuratate, va trebui sa lupti cu ea! Nu iti doresti singuratate, asa-i? Cu toate ca niciodata nu raspunzi, intotdeauna ai telefonul cu tine. Am pierdut in fata amintirilor?
C: Dar… le lasam sa moara?

Tifa este acum cea mai apropiata prietena a lui. In concluzie este normal ca ea sa-l cunoasca cel mai bine.
Cloud nu mai vrea sa lupte, nici cu boala, nici pentru viata, nici pentru copii. Ii ia mult Tifei sa-l convinga sa faca ceea ce trebuie. Incearca sa-i arate ca are pentru ce lupta si trai, sa-l faca sa nu se dea batut. Cloud este acum intr-o stare de asteptare, latenta, in care nimic nu mai are scop, sens, nimic nu mai merita. Deprimat. Tot ceea ce s-a adunat din trecut, invinovatirile si dezgustul fata de sine, slabiciunile, minciunile, acum este apogeul depresiei, acum este momentul in care paharul da pe afara iar singura solutie pentru a se reechilibra este aceea de a petrece timp cu prietenii. Dar el alege sa se izoleze. Izolarea aceasta provine mai mult din cuza bolii ce se agraveaza pe zi ce trece si din dorinta de a nu fi o povara pe capul celor pe care-i iubeste, de a nu-i face sa sufere. Iar astea se trag din faptul ca a trebuit sa se descurce singur, lipsa dragostei din copilarie, si faptul ca nu-si gaseste refugiul in ajutorul cuiva. Nu isi doreste singuratate dar nu isi doreste nici sa lupte impotriva ei.

Aerith (intalnirea are loc in mintea lui)


Pleaca sa salveze copii doar pentru ca Tifa a insistat foarte mult, dar fara nici o tragere de inima.
Pe drum are un moment in care se gandeste la Aerith. Asta denota nevoia de curaj. Desi Tifa il convinge sa faca ce trebuie, nu reuseste s-i dea curaj.

“A: Pana la urma ai venit. Cu toate ca esti pierdut… Sunt sigura ca va fi un lucru bun. Intrebare. De ce ai venit?
C: Imi doresc… sa fiu iertat. Da, vreau sa fiu iertat.
A: De catre cine?”

Numai simpla ei amintire reuseste sa il incurajeze, il indeamna sa mearga mai departe, si este pentru el un izvor de speranta si forta. Este extrem de important pentru Cloud ca cineva sa aiba incredere in el, mai ales ca el singur nu poate.

Isi doreste sa fie iertat dar stie ca asta nu are cum sa se mai intample din moment ce ea a murit. Astfel, exact cum ii zice si Aerith, iertarea trebuie sa vina din interior si nu de la ea care nici macar nu l-a invinovatit vreodata de ceva.

“A: Nu am gandit rau despre tine niciodata.”

Iertarea trebuie sa vina de la cel ce invinovateste, adica de la el. Trebuie sa se ierte pe sine.

Pierde lupta impotriva benzii lui Kadaj

De ce?
Pentru ca nu a reusit sa faca pace cu el insusi. Desi ceilalti pot avea incredere in Cloud, el nu are. Acum totul vine din interior. In clipa in care pornesti cu gandul ca nu vei reusi, ca esti slab si nu esti in stare sa faci nimic bun, te autoinfluentezi negativ si lupta e pe jumatate pierduta. Daca iti repeti mereu ca esti un ratat si un neputincios, pana la urma ajungi s-o crezi.
In momentul de fata, el are nevoie de cineva care sa-i spuna ceea ce trebuie, astfel incat el sa se ambaleze si sa vrea sa arate ceea ce poate si mai ales ca poate. Sunt oameni carora daca le spui ca nu sunt in stare, le piere tot elanul, iar altii carora le creste adrenalina. Are nevoie de cineva care sa-l convinga sa aleaga drumul care trebuie pentru ca singur va alege calea usoara, care nu e intotdeauna solutia optima. Are nevoie de o parghie si aceea este Tifa. Desi ea acum tine mai mult la el decat la un prieten, ii este alaturi si incearca sa-l ajute, el nu poate lasa trecutul in urma, iar amintirea lui Aerith nu-i da pace. Tifa nu reuseste sa-l faca mai bun si mai sociabil asa cum reuseste Aerith, ea ii da puterea sa aleaga calea, sa lupte, sa mearga mai departe. Poate asta e unul dintre motivele pentru care s-a mutat de la ea, faptul ca nu vrea sa continue. Se cramponeaza de trecut – Biserica este legatura dintre Aerith (trecutul) si Cloud (prezentul).

Vincent


“C: Poate fi iertat pacatul?
V: Nu am incercat niciodata.
C: Sa incerci?”

Aceasta discutie cu Vincent il face sa realizeze ca nu incearca nici el. Nu in asta consta a-ti da silinta si a depune efort pentru ceva? A incerca, chiar daca nu-ti iese. Incerci si nu te dai batut. Si el incearca uneori si nu-i reusesc cele mai multe, atunci renunta si se invinovateste.
Uneori gasesti raspunsuri la oamenii de la care te astepti mai putin.

Lupta impotriva dragonului

Toti membtii Avalanche se aduna sa-l ajute pe Cloud, se reunesc si vin atunci cand el are cea mai mare nevoie sa fie sustinut si inconjurat de prieteni. Tocmai asta ii face prieteni – faptul ca sunt neconditionat alaturi de el. Singur nu ar fi reusit sa il invinga, asa cum singur nu a putut sa-i invinga pe cei trei.

A doua lupta cu banda lui Kadaj

Acum e mai determinat ca oricand, are incredere in el si pare schimbat cu totul. Un alt om. Stie ce are de facut si nu ezita. Pleaca in urmarirea lor si e chiar fericit ca are parte de ceva actiune. Ii invinge.

Lupta dintre Cloud si Kadaj

Kadaj nu este pe masura lui Cloud. Lupta pentru Cloud e un fel de joaca, ii face placere si ii aminteste de vremurile bune. Il invinge.



Intoarcerea lui Sephiroth


Punctul culminant este aceasta intoarcere a celui pe care printr-un noroc extraordinar a reusit sa-l invinga de doua ori in trecut. Probabil i-a fost foarte greu sa se lupte cu eroul lui din copilarie, cel cu care vroia sa se asemene. Tot ce se intampla acum intre ei este personal, Sephiroth fiind de vina pentru moartea mamei lui si a lui Aerith, ranirea Tifei si indirect moartea lui Zack.
Sephiroth reuseste sa-l manipuleze in trecut, facandu-l sa creada ca este un experiment esuat iar toate amintirile lui din copilarie sunt preluate de la altcineva. Il face sa-si piarda increderea in sine si ii face si pe ceilalti sa-si piarda increderea in el.


“C: E adevarat ca uneori nu-mi pot da seama cine sunt. Am multe amintiri confuze. Dar Tifa … Dar ai spus “Mult a trecut de cand nu ne-am vazut, Cloud” nu? Aceste cuvinte ma vor sustine mereu. Eu sunt acela cu care ai crescut. Eu sunt Cloud din Nibelheim. Oricat de mult imi pierd credinta in mine, acesta este adevarul.”


Atunci cand Tifa nu mai poate confirma ca el este intr-adevar Cloud din Nibelheim, el isi pierde identitatea, nici el nu mai stie cine este de fapt. Asta il determina sa aiba un comportament ciudat, o dualitate de personalitati, o combinatie intre vointa lui si cea a lui Sephiroth. Are momente cand adopta comportamentul lui, facand lucruri impotriva grupului lor si a vointei lui. Este singura data cand ezita si asta deoarece se teme de el insusi. Ii este teama sa afle adevarul despre trecutul lui iar Tifa este singura care reuseste sa-l ajute sa-si aminteasca si sa-si admita slabiciunile fata de sine si cei din Avalanche. Astfel, recunoscandu-se si acceptandu-se asa cum e, devine puternic.


“C: Imi pare rau. Nu stiu ce sa spun… Nu am fost niciodata Soldat. Am inventat povesti despre intamplarile de acum cinci ani, despre cum as fi ajuns Soldat. Am plecat din orasul meu cautand gloria, dar nu am reusit s-o gasesc… imi era atat de rusine pentru ca ma simteam neputincios; pe urma am auzit povestea aceasta de la prietenul meu Zack… si am creat o iluzie despre mine inventata din tot ce am vazut pana acum… Si am continuat șarada ca si cum ar fi fost adevarată. In urma experimentelor am capatat caracteristicile unui Soldat. De bine sau de rau numai cei puternici pot ajunge Soldati. Dar oamenii slabi… ca mine, se pierd… Combinatia celulelor Jenova, vointa puternica a lui Sephiroth si propriile mele slabiciuni sunt cele care m-au creat. Eu sunt … Cloud.”

In lupta celor doi, Sephiroth nu urmareste sa-l omoare ci sa ii distruga spiritul, doreste sa-i ofere disperarea, il umileste si vrea sa-i ia ceea ce este mai prețios pentru el. Cloud nu face fața prea bine si lupta defensiv. Sephiroth, care sufera de complexul Dumnezeu, nu il considera un adversar pe masura. Doar se joaca cu el si cand il raneste nu o face intr-un loc vital ci in umar.


“S: M-am gandit la ce fel de cadou sa iti fac… Sa iti daruiesc disperarea? Ingenunchiaza si priveste-ma in ochi in timp ce implori iertarea. Ce este cel mai important pentru tine? Imi oferi bucuria de a ti-l fura?
C: Imi este mila de tine care nu intelegi nimic… Totul este important! Ramai acolo pentru mine, prins in capcana amintirilor.
S: Eu nu voi deveni o amintire.”


Cloud reuseste sa se mobilizeze in urma spuselor lui Sephiroth si intr-un moment de “stralucire” il invinge pentru a treia oara.



Sfarsitul


Cand isi revine dupa lupta, se trezeste in Biserica lui Aerith, inconjurat de prieteni si locuitori ai orasului. Isi regaseste echilibrul si descopera esenta existentei lui. Ultimul dialog mintal dintre el si Aerith este un simbol al impacarii cu trecutul.


“A: Esti bine acum?
C: Da. Nu mai sunt singur.”






Concluzii


Cloud este un om cu un destin tragic, cu sufletul tulburat in urma neputintelor lui de mic copil, indurerat de tragediile ce i-au marcat viata mai tarziu, constiinta vinovata pentru faptul ca nu a reusit niciodata sa-i salveze pe cei pe care-i iubeste si care nu poate trai in pace cu el insusi.
Are mai multe crize de identitate si se desconsidera, lucru ce duce spre inabilitatea lui de a se accepta asa cum este. Tocmai aceasta inabilitate l-a facut suficient de slab pentru a fi marioneta lui Sephiroth de la inceput.
Reuseste intr-un final sa se accepte si sa-si admita slabiciunile fata de el si cei apropiati. Gaseste in el motive sa lupte si sa mearga mai departe, descopera esenta existentei lui, se impaca cu trecutul si greselile lui de atunci.
Problemele de identitate si desconsiderare fata de sine sunt mai mult sau mai putin rezolvate.
Totul a pornit de la neputinta comunicarii si interactionarii cu ceilalti oameni, fapte ce au condus intr-un final la autoizolare.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!