poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4290 .



Fals tratat despre barfa si zvon
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Lizard King ]

2005-10-31  |     | 



“Barfa este singurul zgomot care depaseste viteza sunetului” (Albert Einstein)

“Se aude”, “se spune”,” se zvoneste”, “am auzit ca”…. Sunt expresii pe care le auzim zilnic in cele mai diferite locuri. Nu e nimic sigur, dar TOATA LUMEA STIE! De zvonuri se leaga o intreaga imagologie, care merge de la cele mai frumoase vise la cele mai negre cosmaruri ale oamenilor obisnuiti (si, cu toata pretuirea pe care v-o port, asta suntem cu totii, pana la urma!). Iar cand zvonurile au ca tinta o persoana sau un grup de persoane, asta se cheama barfa.
Ati barfit vreodata? Un prieten, un coleg….Nu? Foarte bine, nici nu credeam asta despre voi, desi am auzit si io de la lume ca….
De ce credem in zvonuri? Exista o nevoie irationala de a crede in asa-ceva? Ne sunt necesare zvonurile pentru a ne echilibra balanta interioara? Nu pot raspunde cu certitudine la aceste intrebari, totusi pot sa formulez cateva ipoteze.
Prima dintre ele: credem in zvonuri pentru ca nu putem sti totul. E o ipoteza cognitiva; imaginati-va o secunda o lume in care toti oamenii stiu absolut totul. Adio indoieli, adio examene, adio clienti cu intrebari….Insa in aceasta lume, natura umana ar fi moarta iar oamenii probabil ca nu ar mai avea pentru ce sa traiasca, asa ca ori s-ar sinucide in masa, ori ar reinventa zvonurile si barfa, ca singurele incertitudini intr-un univers plat si prafuit.
A doua ipoteza ar fi ca zvonurile au la baza insuficienta educatiei. Un om elevat nu crede in zvonuri. Oare? In 1988 a avut loc un ziar francez relata despre un mic accident nuclear la o centrala din sudul Frantei, au fost cateva scurgeri radioactive, insa nimic spectaculos. Cotidianul francez “Le Monde” a scris un articol despre asta, amintind ca toate centralele nucleare canadiene sunt de conceptie frantuzeasca. S-au investit miliarde de catre guvernul canadian in retehnologizarea centralelor respective si abia ulterior s-a aflat ca totul fusese un zvon. In anii ’40, marele cineast Orson Wells a lansat intr-o emisiune de teatru radiofonic un scenariu privind invazia martienilor, porvocand o isterie in randul a zeci de milioane de americani, care credeau ca omuletii verzi defileaza cu tancurile prin New York City! Banci au dat faliment pentru ca oamenii si-au luat economiile si s-au refugiat in munti, oameni au murit in urma busculadelor, altii au facut atac de cord….Iata de ce cred ca si aceasta ipoteza se infirma.
O a treia idee ar utea fi aceea ca oamenii lanseaza zvonuri si barfesc din plictiseala. Daca Blaga spunea ca “puritatea s-a nascut la sat”, barfa de ce ar fi mai urbana? In definitiv, “gura satului” sau “ce-o sa zica lumea daca…” au fost garantiile moralei si moralitatii timp de mai multe milenii. Daca Iosif ar fi alungat-o de la el pe Fecioara Maria, ea urma sa fie ucisa cu pietre ca urmare a zvonului ca si-ar fi inselat barbatul. Barfa, asadar, pare sa-si aiba originea in satul primordial, acolo unde femeile se plictiseau torcand si tesand impreuna si unde barbatii isi petreceau serile la birt. Ori, daca vechii tarani, care munceau cat era ziua de lunga, tot gaseau timp sa barfeasca, urmasii lor moderni, care au fabricat chiar o industrie de ars gazul, adica loisir-ul, de ce s-ar lasa mai prejos?!
Daca as intreba: “V-ati barfit vreodata un prieten sau un coleg?” si toata lumea mi-ar raspunde (prin nu stiu ce minune!) 100% sincer, probabil ca as strica mai multe prietenii decat institutia deja consacrata a amantelor si amantilor (despre care nu va spun nimic, desi toata lumea a auzit ca…).Probabil as provoca gelozie, invidie, poate chiar depresii. Numai ca io-s de-al vostru, fratilor, nu fac io de-astea!
Nu vreau sa va fac teoria chibritului despre zvonuri si barfe. Astea exista de cand e lumea si nu o sa se sperie ele de un articol care apare in “Le Monde”, in “New York Times”, in “Herald Tribune”, sau chiar in vreo gazeta de pe la noi.
Oricum, vestea buna e ca, in spatele acestor doua realitati, barfa si zvonul, se afla natura umana in latura ei vie, care dezvolta pasiuni si care poate muta uneori muntii din loc.Si daca tot vorbim despre lucruri bune, sa stiti ca ziua de 1 aprilie va fi libera pentru toti angajatii din firma. Nu e oficial, dar asa se aude…

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!