poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3189 .



Dorina Șișu – Incursiune în romanul grec-latin
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Dasy ]

2012-04-11  |     | 



Dorina Șișu – Incursiune în romanul grec-latin
(Ed. Transilvania, 2010)

Profesoara universitară Dorina Șișu scrie o carte limpede urmărind tema principală pe care o detectează în romanul greco-latin. În Cuvânt înainte, autoarea își definește astfel demersul: „Acest studiu își propune să analizeze semnificația călătoriei în literatura universală, în special romanescă, felul în care, influențând istoria omenirii, ea influențează implicit literatura. Totodată lucrarea de față se vrea o prezentare a celor mai valoroase romane ale Antichității, romane în care aventurosul și călătoria reprezintă modul de viață al unor personaje (...) Pentru mine călătoria reprezintă cea mai aventuroasă experință a ființei umane...”
Lucrurile ar părea simple la prima vedere, dar o asemenea cercetare, care coboară până la originile romanului greco-latin, reclamă o desțelenire anevoiasă de arhive și cărți. Construcția unitară a volumului și exprimarea clară, pe înțelesul tuturor categoriilor de cititori, a fost posibilă în urma unei munci susținute.
Semnificația principală a călătoriei o reprezintă o deplasare îndepărtată, în care ne îmbogățim cunoștințele și experiența. În timp, conotațiile călătoriei, mai ales după înglobarea metaforică a peregrinărilor spirituale, au devenit aproape infinite. În primele romane grecești, apărute în regatele asiatice ale diadohilor (succesorii lui Alexandru Macedon), ea se referea predominant la cele maritime, pigmentate cu aventuri piratești și povești de dragoste împlinite. Autorii urmăreau fantasticul, fabulosul și extraordinarul pentru impresionarea cititorilor: piraterii, atacuri banditești, crime, morți false și reveniri, răsturnări de situație – suspans.
Autoarea detectează, în primele romane grecești, suprapunerea a două civilizații: oriental-persană și greco-helenistică.
Primul roman atestat (secolul I e.n.) Romanul lui Ninos (autor anonim) este unul de dragoste cu final fericit. Pentru împlinirea dragostei este necesară trecerea unor trepte inițiatice. Aventurile călătoriei oferă această posibilitate.
Heliodor, în Ethiopicele își supune îndrăgostiții (Teagene și Haricleea) la o mulțime de încercări dramatice, învăluite în mister. Romanul a fost admirat de: Shakespeare, Calderon și Racine (în Renaștere), iar în secolul al XVII-lea a devenit modelul romanului Muncile lui Persiles și ale Sigismundei de Miguel de Cervantes.
Argonauticele lui Apollonios din Rhodos împing fantezia, simbolurile și mitologia în prim plan. Scriitorul savant (descedendent din Homer), imaginează călătoria plină de peripeții ale argonauților (conduși de Iason), în căutarea miraculoasei lânei de aur. Aceasta a aparținut berbecului zburător care i-a dus pe Frix și Hele în Colchida, jertfit pentru Zeus. Sub aspectul călătoriei fantastice, romanul are afinități cu Odiseea lui Homer.
Autoarea acordă o importanță deosebită romanului parodic al lui Lucian – Istoria adevărată, în care ironia și fabulația înseninează existența deloc ușoară. Romancierul imaginează o călătorie dincolo de lumile locuite, navigatorii ajungând într-o insulă fantastică, cu râuri în care curge vin și există femei-viță de vie. Cine nu ar vrea să participe la o asemenea aventură?
Metamorfozând tema călătoriei din romanul grec, cel greco-latin instaurează proza condiției umane. Extrem de complexă, acestă temă permite autorilor să-și etaleze viziunile proprii asupra lumii. Transformarea a fost cerută de schimbările sociale și istorice, de trecerea de la orașul-stat la impeiru. Nu e vorba de o ruptură ci o extindere firească a conotațiilor călătoriei la toate dimensiunile vieții: sociale, psihologice, mitologice etc. După părerea autoarei, romanele reprezentative latine sunt autobiografii fictive.
Eucolpius, personajul principal al romanuui Satyricon scris de Petronius, e primul adevărat personaj picaresc din literatura universală. Întâlnim în acest roman, scene parodice, cum ar fi descrierea banchetului lui Trimalchio (după părerea mea, o replică polemică a celui paltonician), care permit afirmarea eticii epicureice, constând în desacralizarea miturilor și a credințelor față de zei. (Mie mi se pare că această parodie prefigurează un postmodernism avant la letre). În ultimele două secole, scriitorii: Pierre Luis, James Joyce, Marcel Proust și Scott Fitzgerald „au intrat în complexe relații de interdiscursivitate cu textul Satyrycon-ului.” (menționează Dorina Șișu).
Măgarul de aur al lui Apuleius (inspirat de romanul grec Metamorfozele - Lucius din Patrai) aduce alte inovații remarcabile. Personajul principal, Lucius, în orașul thessalian Hypata (celebru pentru legendele și vrăjitoarele sale), trece prin transformări fantastice, de basm. Devine pasăre ca s-o urmărească pe vrăjitoarea Pamphila (gazda sa), apoi redobândește condiția umană, se inițiază în misterele lui Isis și Osiris, devine sacerdot la Roma. Cercetând arta narativă, autoarea descoperă în structura romanului, două planuri epice, unul concret, amuzant, altul transcendent. Călătoria dobândește acum conotația căii spre înțelepciune. Intenția eroului de a dobândi cunoașterea supremă, aidoma zeilor, este similară ascensiunii biblice, babiloniene.
Ne oprim cu exemplificările, dorind să subliniem că Dorina Șișu a vrut să demonstreze continuitatea tematică a romanului antic, îmbogățit mereu cu noi conotații ale călătoriei, până în vremea noastră. În Evul Mediu acesta a cunoscut o nouă înflorire, în special prin romanul bizantin, în secolul al XI –lea (Romanul Tebei, Romanul lui Enea, Roamnul Troiei etc). Acum, elementul aventuros este convertit în fapt cavaleresc. Renașterea readuce romanul antic în prim plan: Tasso, Cervantes, Shakespeare, Calderon, Racine sunt influențați de romanele antichității. Mai târziu, Corneille, Moliere, Boccacio și chiar Goethe.
În roman, lupta dintre adevăr și ficțiune este continuă. Pentru Cervantes și Shakespeare, lumea devine un imens teatru. Don Quijote a fost cel mai important personaj al secolului – călătoriile sale labirintice dobândind conotațiile unui voiaj gnoseologic. Mai recent, prin călătorie se poate evada din societatea ostilă. Este calea deschisă de scrierile utopice ale lui: Morus, Capanella și Cyrano de Bergerac.
Romanele antichității prefigurează nu numai creațiile picarești ale sec. XVII ci și revoluțiile succesive ale romanului din secolele XIX și XX. Cu Mateo Aleman - Guzman de Alfarache se trece de la romanul picaters la cel baroc.
Concluzionând, Dorina Șișu relevă faptul că în romanul antic european, există două tipare: al aventurii, în romanul grec și condiției umane, în romanul latin.
Pentru Mircea Eliade orice călătorie, indiferent de spațul geografic, se desfășoară în interiorul nostru, spre noi înșine. Astfel, călătoria, ca temă romanescă devine atotcuprinzătoare. În acest sens, Dorina Șișu își încheie cartea observând că, de-a lungul timpului, structurile romanești rămân în esență aeleași, reprezentând încercări mereu reluate de a rescrie existența.

Lucian Gruia

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!