agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 7129 .



Despre Visual Poetry 2
articol [ Creatie ]
- denumiri si semnificatii-

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Neisa Conta ]

2003-11-02  |     | 






De ce Visual Poetry? Aceasta specie artistica ar fi putut purta orice alt nume. De exemplu Culoare Poezita. Sau Locul In Care Adunam Suma Angoaselor Sau Bucuriilor Noastre, cu vorbe si sos picant de RosuOrangeGalbenVerdeAlbastruIndigoViolet.

Numele...

“O Romeo, Romeo, why are you Romeo?
Deny your father and give up your name,
Or if you will not, just call me your love,
And I'll no longer be a Capulet.
It's just your name that is my enemy,
And you'd still be yourself with any other...

What's in a name? That which we call a rose,
By any other name would smell as sweet.”

...cum frumos rau zicea domnul Shakespeare...

Deci nu asta ar fi problema, numele. Atunci... directia?! Aud o voce mica soptindu-mi: NU NUUUU! Erectia e problema...
:)
A unora in pofida altora, a altora in adinsul celorlalti si in sfarsit, a celorlalti pentru ca ce, ei or fi mai prosti...
Adica pe foarte scurt: de gustibus non disputandum.
Pe putin mai lung acum: Stimati si iubiti, ne aflam in plin postmodernism zilele astea, a mai verificat careva canalul de stiri in ultima vreme?! Asta presupune... ce... ia sa vedem, Petrica a lu’ Google, te vad cu mana ridicata, zi-le tu!

(urmeaza definirea termenilor, deoarece in urma dialogurilor anterioare, rezulta clar ca s-ar cam impune)

- “Postmodernism is a complicated term, or set of ideas, one that has only emerged as an area of academic study since the mid-1980s. Postmodernism is hard to define, because it is a concept that appears in a wide variety of disciplines or areas of study, including art, architecture, music, film, literature, sociology, communications, fashion, and technology. It's hard to locate it temporally or historically, because it's not clear exactly when postmodernism begins.”

Bravo Petrica, cunosti limbi straine... Nu-i rau, da’ hai sa ne fortam putin la traducerea materialului ce urmeaza, ca sa nu ne ia lumea in nume de (si mai) rau. (autorul fiind Dr. Mary Klages, Associate Professor, English Department, University of Colorado, Boulder)

“Poate calea cea mai simpla pentru a incepe sa gandim la postmodernism este sa ne gandim la modernism, miscarea din care postmodernismul pare a creste sau reiesi. Modernismul are doua aspecte, sau doua modele de definire, amandoua fiind relevante pentru intelegerea postmodernsmului. Primul aspect sau definitie a modernismului provine din miscarea estetica denumita generic “modernism”. Aceasta miscare este doar cu aproximatie coincidenta cu ideile secolului 20 despre arta (desi urme ale ei in forme incipiente pot fi gasite si in sec. 19). Modernismul, asa cum se stie probabil, este miscarea in arte vizuale, musica, literatura si teatru care respinge vechile standarde Victoriene despre cum trebuie facuta si “consumata’ arta, si ce semnificatii trebuie sa aiba. In perioada de “high modernism” incepand din 1910 pana prin 1930, figurile cele mai proeminente ale literaturii moderne au ajutat in mod radical la redefinirea sensului si semnificatiei poeziei si prozei: personalitati precum Woolf, Joyce, Eliot, Pound, Stevens, Proust, Mallarme, Kafka, si Rilke sunt considerati fondatorii modernismului secolului douazeci.

Din perspectiva literara, caracteristicile modernismului includ:

1. Sublinierea impresionismului si subiectivismului in scris (de asemenea si in arte vizuale); sublinierea MODALITATII in care perceptia (sau cititul ori receptarea insasi) are loc, mai degraba decat CE ANUME este perceput. Un exemplu in acest sens ar fi asa numitul “stream-of-consciousness writing”.

2. Miscarea de indepartare de la aparenta obiectivitate conferita de ominiscienta naratorului la persoana a treia, punctele de vedere fixe si pozitiile morale drastic limitative. Povestirile lui Faulkner sunt un bun exemplu al acestui aspect al modernismului.

3. Distinctia blurata intre genurile literare, asa incat poezia pare a fi mai mult documentara (ca la T.S. Eliot ori EE Cummings) iar proza pare mai degraba poetica (ca la Woolf ori Joyce).

4. Sublinierea formelor fragmentate, povestire discontinua si colaje aparent intamplatoare a diferitelor materiale componente.

5. Tendinta catre reflexivitate sau constiinta de sine in legatura cu productia operei de arta, astfel incat fiecare parte atrage catre statutul propriu ca si productie, ca ceva ce trebuie construit si consumat in modalitati aparte.

6. Rejectarea esteticii elaborate in favoarea designului minimalist (ca in poezia lui William Carlos Williams) si rejectarea, in mare parte, a teoriilor de estetica formale in favoarea spontaneitatii si inovatiei in creatie.

7. Rejectarea distinctiei intre “arta inalta” si arta populara , ambele in favoarea alegerii materialelor folosite pentru a produce, expune si consuma arta.

Postmodernismul, aidoma modernismului, impartaseste in mare parte aceleasi idei, respingand granitele intre formele consacrate si cele populare (chiar naive) de arta, respingand distinctiile rigide intre genuri si subliniind pastisa, parodia, bricolajul, ironia si ludicul. Arta postmoderna (ca si gandirea) favorizeaza reflexivitatea si constiinta de sine, fragmentarea and discontinuitatea (in special in structurile narative), ambiguitatea, simultaneitatea, subliniind destructuralismul, descentralizarea si dezumanizarea subiectului.

Un alt aspect al acestei comparatii este ideea ca libajul este transparent, cuvintele servesc doar reprezenatiilor de lucruri sau obiecte, si nu au nici o functie dincolo de asta. Societatatile moderne depind de ideea ca semnificantul indica inspre semnificat, si realitatea rezida in a semnifica. In postmodernism, totusi, exista doar semnificanti. Ideea de orice realitate stabila sau permanenta dispare, si odata cu ea ideea de semnificat catre care indica semnificantul. Mai degraba, pentru societatile postmoderne exista numai suprafete fara profinzime;
“only signifiers, with no signifieds”.

O alta modalitate de a spune asta este, conform lui Jean Baudrillard, ca in societatile postmoderne nu exita originale, ci doar copii –sau cum le numeste el ‘simulacre’. Ne putem gandi de exemplu la pictura sau sculptura, unde poate exista o opera (a lui Van Gogh, de exemplu), si pot fi de asemenea mii de copii, dar originalul este cel ce are valoarea ce mai ridicata (in special valoare matriala). In contrast cu CDs sau inregistrarile digitale, unde nu exista “original”, ca in pictura –nici o inregistrare nu e atarnata pe perete sau pastrata in casa de bani; mai degraba sunt doar copii, cu milioanele, care sunt identice, si sunt vandute pentru aproximativ aceeasi suma de bani. O alta versiune a “simularii” lui Baudrillard ar fi conceptul de realitate virtuala, o realitate creata prin simulare, pentru care nu exista original. Asta este evident in special in cazul jocurilor/simularilor pe calculator, cum ar fi de exemplu Sim City, Sim Ant, etc.”

E, un corolar al acestei teorii ar fi ca intregul a fost transpus in situatii particulare care sunt prin definite fluide si impredictbile, influentate totusi de tendintele globale.

Iata de unde si originea celebrului "think globally, act locally”...

Nu stiu cum vi se pare voua aceasta oferta, dar eu –recunosc sportiv- ma simt precum pestisorul in apa. Adica sa ti se dea totul la liber, orice asociere iti trece prin cap intre ce forme artistice ai chef, folosind ce materiale te duce pe tine imaginatia si toate astea pentru a incerca sa comunici totul sau nimic, asta depinzand exclusiv de TALENTUL tau...

Concluzia serii este ca: nu exista concluzii, nu exista NU ai voie sau asta NU e viitorul poeziei, si in general, singurul NU pe care IL AI voie este NU ai voie sa negi o alta parere diferita de a ta. Poti argumenta, aduce dovezi si martori in favoarea teoriilor pe care le susti, dar tine minte: nu exista un adevar centralizat, ci doar pareri diferite. Dupa cum la intrebarea “incotro” raspunsurile sunt multiple.
(sau Art Longa, Vita Brevis:)
Asta, dupa parerea mea, este frumusetea insasi: coexistenta si respiratia simultana a ideilor de semn opus intr-un tot unitar.

In urmatorul articol voi incerca sa povestesc cate putin despre arta grafica postmoderna, si felul in care lucrurile sunt indispensabil conectate intre artele contemporane.
(asta numai daca aveti chef! :))

Click aici pentru exemple de
ArtaVizualaPostmoderna

PS: Grafica prezentata este un poster care mie mi s-a parut reprezentativ pentru ideea de postmodernism. Asta nu inseamna neaparat ca sunt de acord cu el sau imi provoaca o emotie estetica extraordinara!
:))


-va urma -

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  CăUtare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!