agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 366 .



Chipul nelămurit al Răului. Maleficul în film
articol [ Societate ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [abcdefghi ]

2019-03-02  |     | 




Cum se manifestă Răul în filme? Acesta poate lua multe forme, se poate înfățișa diferit în funcție de persoana care îl privește. Răul nu este ceva concret și nu este de fiecaredată la fel. Când vorbim despre sâmburele răului și maleficul ca o consecință a acestuia, trebuie să ținem cont de context și de alți factori ce au determinat un mediu prielnic dezvoltării răului. De asemenea, acesta poate fi reprezentat ca o forță ce se naște singură, fără să fie rezultatul unei acțiuni sau al unui principiu. Noțiunea de rău este ambiguă în cinema, după cum vom putea observa.

Răul care vine să repare o nedreptate

De multe ori acest tip de rău se manifestă ca urmare a suferinței. După pierderea persoanelor apropiate, personajele își găsesc o nouă chemare, un nou scop în viață: răzbunarea. Aici dorința de a produce rău este o consecință, dar se manifestă diferit de la un film la altul. În The Killing of a Sacred Deer (2017), spiritul justițiar își duce misiunea până la capăt, fără să se strecoare remușcarea în conștiința celui ce înfăptuiește ce și-a propus. În schimb, în Pieta (2012) remușcarea își face puternic simțită prezența. Mama care își răzbună fiul ajunge să vadă în spatele ucigașului, să-i înțeleagă motivele și să privească neputincioasă fețele încurcate ale Răului.

Răul alimentat de setea de putere și control

Aici ne putem raporta la cel puțin trei tipuri de situație. În Nineteen Eighty-Four (1984), inspirat din cartea lui George Orwell, este prezentat un regim totalitarist – controlul asupra unui stat, folosind teroare. Controlul se reduce la nivelul familiei în Dogtooth (2009), iar în Funny Games (1997) forța răului este nelimitată, având putere chiar și asupra filmului în sine și realității pe care de obicei personajele din filme nu o pot conștientiza.

Răul fetișist

Răul își face apariția prin dorințe speciale atipice. Salò, or the 120 Days of Sodom (1975) este unul dintre cele mai controversate filme din istorie ce tratează această temă, înfățișând un tablou nonconformist , libertin, bdsm-ist. Din tortură se naște plăcere. Blue Velvet (1986) este mai puțin explicit decât Salò… și dispune de o perspectivă total diferită, dar la baza răului stă tot o formă de fetiș.

Răul rasial

Acest tip de rău este, de cele mai multe ori, moștenit. ,,Educația” parentală su socială sădește sămânța răului, cum se întâmplă în American History X (1998). În Get Out (2017) maleficul rezultat din rasism este mult mai vizibil, depășind linia realității.

Răul asupra animalului sau provenit din animal

În Au Hasard Balthazar (1966), un film al fatalității, răul pornește de la om și se îndreaptă către animal, la fel cum se întâmplă și în Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring (2003). Numai că sunt două tipuri de rău – unul crud, voit & celălalt inconștient, nevinovat, unde personajul va încerca să plătească pentru faptele comise, atunci când va fi conștient de mersul lumii. În The Witch (2015) partea malefică își face apariția dinăuntrul animalului – încarnarea demonului.

Răul confuz, neajutorat

Cel mai bun exemplu în această categorie este Paimon, demonul din Hereditary (2018) – filmul posthorror care arată o altă față a rătăciților din lumea întunecată. Paimon este invocat de om, dar nu arată deloc ca un demon clasic al horrorului. Este copleșit de situație, confuz, neajutorat. În privirea actorului (Alex Wolff) se citește uimire, durere și inofensivitate.

Răul pur

Regizorii au încercat să contureze personaje care par a se fi născut sub umbra maleficului, cum ar fi The House That Jack Built (2018) sau We Need to Talk About Kevin (2011)

Confuzia dintre Rău și Bine

Răul și binele au fost întotdeauna schimbătoare, în funcție de persoana care se raportează la acestea. În Happy as Lazzaro (2018) personajul este în esență o persoană (parcă) programată să ajute pe oricine. Cu toate acestea oamenii tind să vadă în jurul lui o aură malefică. În După dealuri (2012) ne este foarte greu să decidem sau să descoperim unde se află sămânța răului sau dacă aceasta chiar există. Este Alina posedată de o forță malefică? Am putea spune despre faptele preotului că au fost ghidate de malefic? A fost un rău inconștient? Și dacă a fost inconștient, îl mai putem defini ca rău? Acest rău ,,obiectiv” apărea în ochii preotului ca un bine necesar.


FJCth


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  CăUtare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!