Comentariile membrilor:

 =  Felicitările mele, Cornele!
ioan toderascu
[17.Feb.09 08:38]
Toate epigramele sunt bune! Fiecare dintre ele are poantă și înglobează toate elementele cerute. Frumoasă performanță! Mă bucur pentru tine și te felicit încă o dată!

P.S. Nu suna mai bine "Soția și-o închide în odaie"? Asta, apropo de teorie ți practică.



 =  Tot cu una din concurs
Atropa Belladona
[17.Feb.09 08:41]
Unde dai și unde crapă

Nae-al nostru, când adastă
La bodegă, bat-o vina,
Pune șaua pe nevastă
Și-și încalecă vecina.

Postată din memorie. Nu postez separat, căci nu se prea agreează pe Agonia umplerea primei pagini cu epigrame...

 =  În premieră!!
Rodean Stefan-Cornel
[17.Feb.09 09:22]
Ioane, mulțumesc și, ca să vezi cât de mult de respect, special pentru tine, în premieră pe acest site voi răspunde la o întrebare (la întrebarea ta din P.S.) cu un simplu "Nu știu", deși, spuneam odată tot pe aici că nimic nu este chiar simplu și că îmi place să "fac teorie" și "să despic firul în patru"...
Carmen, bună și asta!
Mulțumesc amândurora!
Cornel

 =  satisfăcut pozitiv
Laurențiu Orășanu
[17.Feb.09 09:43]
Asta a Belladonei e cam de Antologie. Am văzut-o și pe cea de-a doua postată de ea, si ea foarte bună.

Acum la pagină. Prima și a treia speculează bine pe expresii "calul de bătaie", "cursă cu obstacole". A doua construiește bine antinomille, parcă așa le zice. Concluzie, la poante, toate trei bune.

Construcția, cea care duce la poante, e pe 4 in toate, așa că iarăși găsesc elemente gustative pozitive.

Exprimarea e ușor forțată în a doua, și chiar și în prima ar fi, cu sau fără corecția lui Ion Toderașcu. Adică - abuz de inversiuni: "femeia să mai beau mă roagă", "soția își închide în odaie".

Nu agreez, personal, sublinierile de niciun fel: cu pusul în ghilimele - cum procedezi aici, cu pusul în italice, chiar și puncte-puncte, etc. Epigrama trebuie să se susțină singură prin mijloace "orale".

Concluzie bună, cum zice și Ion Toderașcu, dar cu micile observații de mai sus.

La a treia, ca exercițiu, explică te rog cum se încadreză în teorie, că tot a pomenit Ion de ea. Prozodic. Mă ajută să înțeleg balansul. În special versurile 2 și 4.

Acum, iar pe lângă text.

Toți ați făcut foarte bine parcând toate trei în epigramele voastre: "Calul, Vinul și Femeia". Tema suna în continuare "sau numai una dintre ele" - citat din memorie. Pare că a fost apreciat "tacâmul complet", astfel că tema, așa cum a fost anunțată, a fost o capcană pentru cei care au scris numai cu Vinul, sau numai cu Calul, sau numai cu Femeia.

Calimero

 =  De efect...
Rodean Stefan-Cornel
[17.Feb.09 13:39]
Laurențiu Orășanu,
Pentru început mulțumesc mult pentru analiză.
Câteva comentarii la ce ai scris tu:
1. Nu mi se pare că am "abuzat de inversiuni"; și apoi, inversiunile nu trebuie privite ca pe niște licențe, ci ca pe niste figuri de stil, acceptate și chiar recomandate de poetică (le-am tratat și eu în serialul "Învățăm împreună, episodul 3, parcă). În exemplul tău, dacă spunem "femeia să mai beau mă roagă", sună mai poetic decât "femeia mea mă roagă să mai beau". Și apoi, pentru a realiza o rimă "roagă-mârțoagă", între un verb și un substantiv, care se sprijină pe 4 sunete, între care și un diftong, ar fi meritat chiar și o mică inversiune, puțin nepoetică, deși, repet în varianta mea mie mi se pare că sună foarte bine. Apropo de rime, eu cred că la un concurs contează mult calitatea acestora, nu numai corectitudinea. Lăsând la o parte clasicele exemple de rime facile, se practică și rimele bazate pe un singur sunet, care sunt corecte, dar de evitat (zi-iubi, fi-trăi etc).
2.În legătură cu prozodia de la ultima epigramă:
- metrica are la toate versurile 4 picioare complete, în iambi; la primele 3 versuri se începe cu câte 2 cuvinte monosilabice, construcția fiind de așa manieră încât, la fiecare să se accentueze pe cuvintele cheie: "vin, pat, cal"; ambele rime sunt foarte bune, prima "sar-armăsar" fiind bogată deoarece mai prinde consoana "s", în plus față de necesarul minim, iar a doua, "miracole-obstacole" este bazată pe un număr mare de sunete ("acole", prinde 3 vocale și 2 consoane).
3. Bineînțeles, că a fost un atu important pentru mine faptul că în toate cele 3 epigrame am prins toate cele 3 elemente. Și mai "vând" două poante pentru cei care nu știu: de mare efect este ca dacă se cer câteva epigrame la o temă și câteva la liberă alegere, cele la liberă alegere să fie tot din tema impusă; apoi, demonstrează că este "meseriaș" cel care, în situația că se cer epigrame la 2 teme, le construiește astfel încât fiecare să se potrivească la ambele teme, adică, după metoda "2 în 1" (într-un catren să se rezolve ambele teme, care inițial au fost stabilite fără legătură una cu alta); dacă vom trăi, pentru a nu crede cineva că mă preocupă doar teoria, o să fac o demonstrație practică, în curând, pornind de la un concurs real, cu epigrame reale, create pentru acel concurs.
Mulțumesc la fel de mult și pentru aprecieri și pentru cârcoteli.
Cornel

 =  Poantele "vândute" de tine, Cornele
ioan toderascu
[18.Feb.09 06:35]
...nu știu câți "cumpărători" vor avea! Oricum, eu nu voi fi printre aceștia. De ce? Pentru că la temă trimit cele mai bune (3, 5, 6 sau câte se cer) epigrame realizate cu prilejul respectivului concurs. Astfel, rămân pe dinafară cele mai slabe, câte or fi ele. Cum pot eu, așadar, să le trimit pe acestea în contul temei libere? Mi-aș tăia singur craca de sub picioare!... Pentru tema liberă, fără eforturi prea mari, pot scrie ceva mult mai bun decât "rebutul" rezultat din munca "la temă". Referitor la a doua "poantă", aceasta poate fi luată în calcul doar în situația în care epigramale de tipul "2 în 1" suntla fel de valoroase, sau foarte apropiate ca valoare, cu epigramele care ataca doar strict tema respectivă. Dar astea sunt cazuri extrem de rare; poate la tine nu-s atât de rare, dar nu prea aș crede.
Ramâne, totuși, să văd demonstrația ta...
Cu prietenie,
IT

 =  tot nu stiu cum facem cu tema libera
Laurențiu Orășanu
[17.Feb.09 15:07]
Din pacate, lumea oganizatorilor ofera exemple de anunturi ambigue. Nu sunt experti in a veni cu un enunt clar. Concursul de la Bucuresti e doar un exemplu. La altul (parca la Reghin) Ioan Toderascu mi-a spus ca s-a interpretat exact pe dos decat ce spui tu despre Bucuresti. Ne-am mai dat cu presupusul, acum vreo luna, nu am ajuns la niciun rezultat. N-o sa-i schimbam, stiu. Cine cunoaste tipicul concursului, merge pe istoric. Cine nu, ia leapsa.

Despre restul raspunsurilor, desi nu-mi plac discutiile lungi. Daca impresia de desuet lasata de inversiuni nu te preocupa, de ce m-ar preocupa. Da, erau la moda acum 200 ani, e plin Ienachita de ele.

Intrebarea cu versurile 2, 4 din ultima, era legata de o rupere de ritm la mijlocul versului, e drept ca in ambele, si vroia sa afle daca asta e legal sau nu. Se pare ca e, dar de oprit, tot ne oprim si gafaim (sau respiram).

Mersi pentru raspunsuri.
Asta e, de la teorie la practica.

 =  ”cai putere”
Călin Sămărghițan
[17.Feb.09 15:41]
Domnule Cornel, unde nu mă pricep nu mă pronunț; eu epigrama o pot doar savura sau nu. Aici am vrut să las un semn pentru o serie care mi-a descrețit fruntea și mi-a amintit de o altă serie celebră, cu petrolul, aurul ori artista și ardelenii.

Îmi dovediți mereu, cu prisosință, că epigrama se poate ridica la rangul de artă, căci ironia, umorul subtil, dar mai ales autoironia sunt cele mai sănătoase semne ale spiritului uman creativ.

 =  Cuvinte polisilabice, accent principal, accent secundar
Rodean Stefan-Cornel
[17.Feb.09 15:50]
Laurențiu,
La versurile 2 și 4 din ultima epigramă nu este nicio rupere de ritm. Probabil te-a derutat faptul că acele versuri se termină cu două cuvinte polisilabice ("miracole" și "obstacole"). Cuvintele mono și bisilabice pot primi un singur accent, care este principal, dar cuvintele polisilabice pot primi, pe lângă accentul principal și unul sau mai multe accente secundare. Deci, în context, "miracole" are accentul principal pe "a", iar cel secundar pe "e"; la fel "obstacole". În concluzie, versul doi se citește firesc "în PAT, spe-RÂND mi-RA-co-LE", iar versul al patrulea "dar, CUR-sa-i... CU ob-STA-co-LE".
Mulțumesc, încă o dată; pe celelalte teme nu continui dialogul, știu că ești foarte ocupat, iar eu la fel.
Cornel


 =  tari
Ion Diviza
[17.Feb.09 21:01]
Felicitări, Costel. Mă bucur sincer pentru succesul tău. Și al Atropei, și al lui Toderașcu...
Epigramele sunt foarte bune pentru un asemenea concurs, cu temă impusă. Am participat și eu, dar nu mă pot lăuda că ale mele sunt la fel de inspirate. Mă mai gândesc, să le postez sau nu.
Apreciez teoretizările, analiza pe text a lui Calimero și modul în care îți susții opțiunile. Ați despicat suficient firul în patru, deci nu-mi rămâne decât să-mi reiterez felicitările.

 =  erata
Ion Diviza
[17.Feb.09 21:03]
Cornel, scuze!

 =  Călin Sămărghițan și Ion Diviza
Rodean Stefan-Cornel
[18.Feb.09 06:32]
Domnule Sămărghițan,
Când am scris precedentul meu comentariu, nu era afișat comentariul dumneavoastră, de aceea răspund doar acum. Popasul prin pagina mea (pentru prima dată) mă onorează. Cuvintele frumoase spuse de un poet, critic literar, publicist și animator cultural de anvergura dumneavoastră stau la loc de cinste pentru mine alături de aprecierile distinșilor membri ai juriului care au premiat aceste epigrame (Ștefan Cazimir, George Corbu, George Zarafu, Elis Râpeanu).
Ion Diviza,
Mulțumesc de trecere și de aprecieri și nu cred că mai are rost să-ți explic de ce sunt importante pentru mine, deși pot "despica firul în patru" și pe tema modelelor pe care ni le alegem, noi epigramiștii, dintre maeștrii genului (iar domnia ta ești un model, atât pentru mine, cât și pentru mulți alții...).
Cu deosebită considerație pentru ambii,
Cornel




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0