Comentariile membrilor:

 =  mister
Paul Bogdan
[24.Jan.05 23:36]
Domnule Eugen, eu tot încerc să nu intru pe textele dumitale dar ceva magic mă tot împinge la asta.
Iartă-mă că-ți spun dar majoritatea eseurilor dumitale sunt parcă făurite dintr-o eprubetă în care trăiești și din care reinventezi lumea, adevărul cotidian și istoric, principiile moralității și alte probleme existențiale.
După cele scrise de dumneata aici am înțelege că ne îndreptăm cu pași repezi către un stat teocrat sau, și mai rău, înspre unul legionar condus de arhanghelul Mihail împământenit în sufletul unor studenți maniaci.
Crede-mă, Biserica și religia nu sunt fenomene în România și afectează prea puțin cotidianul.

 =  Domnule Bogdan, nu se știe niciodată...
Eugen Galateanu
[25.Jan.05 08:11]
Mă bucură că intrați pe textele mele...ar însemna să fiu comunistul de care mă acuză X sau Y că sunt dacă aș nega dreptul la religie al studentului. Ar fi o stupiditate. Dar de ce ASCOR ? Cine îi amenință pe studenții ortodocși, dle. Bogdan ? Și de ce ar trebui menționat cuvântul ortodocs lângă student ? Credeți-mă, aici în Vest este cu totul politically incorect să te iei de religia cuiva- dacă la UMIST s-ar înființa Asociația studenților anglicani- cred că ar fi un șoc pentru toată lumea mai mare decât scandalul cu prințul Harry. Există o capelă- n capele- în afara Universității ! Acum poate nu ne amenință pericolul unui nou fundamentalism. Dar ferească Domnul de generațiile educate fără prea multă carte dar cu imens de multă credință ! Cât despre fenomene...dacă nu ieșea Băsescu președinte acum am fi avut un parc mai puțin...deci, de ce ASCOR și de ce studentul SROC ? De ce nu identitatea religioasă prin propria spiritualitate ? Aveți un răspuns și pentru mine ?

 =  cam așa
Paul Bogdan
[25.Jan.05 08:27]
Am putea vorbi mult despre asta. O polemică pe internet nu ar concluziona nimic. Am să punctez prin câteva citate:

- Dl. Eugen Doamne ferește, ce să facă un student la disciplinele tehnice cu biserică în incintă ?
- SROC-ul Trebuie să ne rugăm.

Din câte știu, ASCOR este celebră pentru faptul că a dat cu pumnul în masă în anii 90 cerând să fie dați afară din Universitate profesorii neortodocși.

Eu nu mai am curaj să-i verific. Vin la examene în cămeșoaie de pânză aspră, cu niște cruci cât toate zilele sub gât și ne râd în față. Nu știu nimic - ei n-au avut timp de învățat, învățătura e deșertăciune, ruga e importantă- dar dacă-i pici te amenință. Și nu se joacă. ". Și uite așa moșim specialiști analfabeți. Dar ortodocși.

Din cele scrise de dumneata se înțelege doar repulsia dumitale față de religie dar, din păcate, argumentele (mărturiile) aduse sunt inventate. Nici măcar un singur cuvințel din cele spuse de dumneata nu se regăsește în realitate. Domnule, nu există în România un sistem al terorii ortodoxe. Orășeanul român e în mare parte ateu sau prea puín religios și niciodată nu a trebuit să facă parte dintr-o organizație religioasă.

 =  un text de atelier
Dan Mitrut
[25.Jan.05 08:47]
cred ca o mare parte din vina o poarta cei care aproba astfel de texte.

nu am vazut lgatura cu polemica, nici conciziunea argumenteului.
nelinistile personale ale domnului Galateanu nu ar trebui sa faca subiectul unui site de literatura.

desigur asta e doar parerea mea. poate ca totusi o sa vada cineva asta si o sa judece mai bine

Magul

 =  Dan Mitrut
Paul Bogdan
[25.Jan.05 09:01]
Dimpotrivă Dane, acest fel de texte trebuie să fie în atenția tuturor deoarece reacțiile adverse restabilesc adevărul. Domnul Gălățeanu dorește polemică. Din păcate apariția domniei sale a început să plictisească și puțini mai sunt aceia care doresc să-i desfiinețe teoriile.

 =  Paul, cat o sa o mai tina asa?
Dan Mitrut
[25.Jan.05 09:10]
o polemica trebuie sa aiba o finalitate pozitiva pentru toti.

din pacate pe nici un text al acestui distins domn nu am constatat aceasta.

e de dragul cuvintelor sforaitoare si atat. si atunci la ce bun?

stai sa vezi cand o sa citeasca comentariile noastre ce minuni o sa mai spuna. si apoi orice replica bine argumentata nu e luata in seama, deci cadrul unei polemici civilizate este desfiintat din start.

ii sugerezi sau ii zici pe de-a dreptul ca atitudinea lui de a scrie e nepotrivita si el tot o tine mai departe cu articolase incadrate la "personale" in acelasi stil.

iertat sa imi fie, eu nu mai vad rostul.

cu respect Magul

 =  Cine are dreptate ?
Eugen Galateanu
[25.Jan.05 11:18]
Biserica există- în Politehnică. Așa cum există și profesorii "banați" pentru că erau de alte religii. Nu am absolut nimic cu religia- și aici aș dori să fiu foarte clar. Am însă foarte multe cu religia în școli. Mulțumesc dlui.Bogdan pentru spiritul său european și pentru dreptul la polemică.

 =  dl eugen
Paul Bogdan
[25.Jan.05 11:22]
Biserici există și pe străzi, Domnule Gălățeanu, dar nici cei de la RADEB, nici sectoriștii, nici aurolacii, nici polițistul de la circulație nu sunt forțați să intre în Biserică:)
Religia este FACULTATIVÃ în școli. Iar despre profesorii banați din cauza unei eventuale opoziții... dați-mi un singur nume.

 =  de-ale ortografiei
Florin Hălălău
[25.Jan.05 12:50]
Singular - ortodox
Plural - ortodocși

 =  Nu merita, dragii mei
Daniel Dinescu
[25.Jan.05 17:51]
Domnule Galateanu, se pare ca pentru dumneavoastra crestinismul este ceva ce nu numai ca nu va intereseaza, ci va enerveaza de-a dreptul. De ce trebuie sa imi afirm identitatea de ortodox (bine remarcat de Florin mai sus, macar putina cultura, domnule)? Pentru ca face parte din fiinta mea. De ce face parte din fiinta mea? Pentru ca eu cred ca Dumnezeu m-a creat si tot El ma sustine in viata. Poate veti vrea explicatii la ce inseamna acest cuvant, 'ortodox', poate veti vrea explicatii la ce inseamna a avea o biserica in incinta Facultatii, poate veti vrea explicatii la ceea ce inseamna a cladi spiritul pentru a sustine fizicul, dar probabil ca sunteti prea sus pentru noi, muritorii de rand si nu aveti nevoie. Pentru ca pana si Sfanta Scriptura ne spune ca atunci cand refuzati adevarul, cand refuzati marturia a doi sau trei, atunci sa ne fiti ca un necunoscut. Sa stiti ca ne rugam pentru dumneavoastra. Si cum bine au zis ante-locutorii mei, nu merita a intra in polemica, avand drept exemple nenumarate despre felul in care o intelegeti dumneavoastra, de aceea va multumesc pentru rabdare, poftiti si obrazul celalalt.
Inchei cu o intrebare retorica: oare stiti cati preoti si profesori ortodocsi au suferit in regimul comunist, oare chiar vorbiti serios cand va simtiti persecutat de crestinismul ortodox al studentilor?

 =  Domnului Galateanu
Mustață Ionuț
[25.Jan.05 20:46]
...sunt un student - care și-a ales singur școala - la o facultate tehnică, un student căruia nu îi e frică să studieze. Scrierile dumneavoastră sunt interesante ... dar prea multă critică strică .. nu construiți decât polemici .Problema nu este A.S.C.O.R, pentru că nu vă închipuiți câți studenți se trezesc după anii de facultate cu o diplomă picată din cer; mai rău e de aceea ce muncesc în școală se descoperă într-o lume în care ce au trudit să învețe nu își găsește folosul ... (apropo: integralele triple nu lasă materia cenușie să șomeze; nimic nu e mai rău decât o minte odihnită :) )Totuși ... de ce vă luați de români atât de dur și puneți accent pe cazuri izolate? Uitați dumneavoastră oare că România este un "importator" important de preoți pedofili din țările "civilizate"?(dar și aceste sunt cazuri izolate și neimportante)... Și de aceea, la capacitatea dumneavoastră de a analiza lucrurile și de a le înțelege sunt dezamăgit că nu scrieți articole, că nu oferiți lecții de civilizație pentru aceea ce trebuie să-și clădească viitorul în România de azi...

 =  Domnului Dinescu, cu milă
Eugen Galateanu
[25.Jan.05 23:58]
Sincer, domnule Dinescu, mi-e milă de dumneavoastră. Dacă pentru dumneavoastră numai asociația și biserica (ca și logistică) vă pot ajuta să transcedeți la niveluri mai înalte- mi-e milă de dumneavoastră. Eu credeam că pentru a accede la spiritualitatea religioasă trebuie să te trudești singur, să străbați singur deșertul, să-nfrunți furtuna. Ei, se pare că dumneavoastră ați găsit soluția ideală- spiritualitate cu legitimație de membru. Sincer să fiu, mi-e milă.Cât despre ortodox-ortodocși- să fim cu toții fericiți.

 =  stii bine ca nu e asa...
Geo Panait
[27.Jan.05 03:04]
Sal!

Eu sunt unul din neferictii de studenti care trec in fiecare zi pe langa biserica aia din Politehnica. E inutil sa-ti zic ce stii deja, dar singura legatura intre biserica aia si scoala e de ordin fizic - ca se afla cam in acelasi loc. In rest nici un student nu cred ca se simte persecutat de biserica. Nu m-a amenintat inca nimeni pe motive religioase. Si nu cred ca au construit-o din banii Politehnicii.... Sincer, situatia e ca nu-i pasa mai nimanui de ea...
By the way, nu vei gasi in religia cresin(ortodoxa) chestii de genul: "crestinii nu au nevoie sa munceasca, ei sa se roage si le da Dumnezeu pe degeaba". Stii iarasi ca religia crestina nu a impus-o nimeni cu forta, e ilogic. Daca nu vrei si nu stii, nu te bagi. In biserica ortodoxa (spre deosebire de cea catolica), nici macar acum 500 de ani nu exista inchizitie.

 =  Ce zici tu, moșule Geo ?
Eugen Galateanu
[02.Oct.05 19:06]
Sunteți hilar dacă nu comic. În biserica ortodoxă a existat totdeauna o inchiziție mult mai dură- chiar dacă mai puțin spectaculoasă. Vă recomand mai multe lecturi- sincer îmi vine în minte doar o carte scoasă la Polirom referitoare la ereziile evului mediu- extrem de interesantă. Veți vedea că inchiziția ortodoxă lovea cu mult înainte de cea catolică- adică pe la anul 1000. Toți arienii, gnosticii și diversele alte secte și sectulițe cine credeți că le-a distrus- Sfântul Duh ? Ca să nu mai vorbim de persecuția bogomililor, de iconoclaști și de toate marile și micile inchiziții care au cutremurat ortodoxia- terminând cu infamele pogromuri. Aceste pogromuri- care mai aveau încă loc la începutul secolului trecut în Rusia cea ortodoxă și țaristă reprezintă o pată imensă pe obrazul bisericii ortodoxe- pentru că au fost generate de reprezentanții săi. Domnule Geo, sunteți complet pe dinafară.Așa că - mâna pe carte !

 =  Domnule Galateanu, vai, vai, istoria...
Daniel Dinescu
[28.Jan.05 03:33]
Mai punem si noi mana de la mana si va cumparam dumneavoastra niste carti! Oare ce spuneti dumneavoastra acolo, persecutie ORTODOXA la anul 1000? Mai documentati-va, istorie, poate? Cat despre mila - iata un sentiment crestin, bravo!

 =  Puneți, domnu' DInescu, puneți...și învățați,învățați,învățați
Eugen Galateanu
[28.Jan.05 19:33]
Un scurt fragment din Anna Commnena- despre ereziile din biserica ortodoxă (eveident și persecuțiile lor) în jurul anului 1100. Discutăm aici de bogomili- care au fost o erezie târzie
"After this in the course of the years of his reign, a very great cloud of heretics arose, and the nature of their heresy was new and hitherto unknown to the Church. For two very evil and worthless doctrines which had been known in former times, now coalesced; the impiety, as it might be called, of the Manichaeans, which we also call the Paulician heresy, and the shamelessness of the Massalians. This was the doctrine of the Bogomils---compounded of the Massalians and the Manichaeans. And probably it existed even before my father's time, but in secret; for the sect of the Bogomils is very clever in aping virtue. And you would not find any long-haired wordling belonging to the Bogomils, for their wickedness was hidden under the cloak and cowl. A Bogomil looks gloomy and is covered up to the nose and walks with a stoop and mutters, but within he is an uncontrollable wolf. And this most pernicious race, which was like a snake hiding in a hole, my father jured and brought out to the light by chanting mysterious speels. For now that he had rid himself of much of his anxiety about the East and the West he turned his attention to more spiritual matters. For in all things he was superior to other men; in teaching he surpassed those whose profession was teaching; in battles and strategy he excelled those admired for their exploits.

By this time the fame of the Bogomils had spread everywhere. (For Basil, a monk, was very wily in handling the impiety of the Bogomils; he had twelve disciples whom he called "apostles," and also dragged about with him some female disciples, wretched women of loose habits and thoroughly bad, and he disseminated his wickedness everywhere.) This evil attacked many souls like fire, and the Emperor's soul could not brook it, so he began investigating the heresy. He had some of the Bogomils brought to the palace and all proclaimed a certain Basil as the teacher and chief representative of the Bogomilian heresy. Of these, one Diblatius was kept in prison, and as he would not confess when questioned, he was subjected to torture and then informed against the man called Basil, and the disciples he had chosen. Accordingly the Emperor entrusted several men with the search for him. And Sotanael's arch-satrap, Basil, was brought to light, in monk's habit, with a withered countenance, clean shaven and tall of stature. "
Așa că, domnu'Dinescu, zău că e păcat să vă faceți de rușine- mai ales că spuneți că sunteți și profesor. Învățați, învățați, învățați.Iar cu pretexte teologico-fisâite că nu putem vorbi de ortodoxie decât după Marea Schismă din 1054- haideți să fim serioși- argumente de genul acesta fac să râdă și curcile....


 =  Mai citiți, domnule Dinescu !
Eugen Galateanu
[28.Jan.05 19:49]
Domnule DInescu, a fi studiat la Sibiu nu este un păcat în sine deși ar fi multe de spus despre calitatea învățământului universitar sibian comparativ cu ceea ce ar trebui să fie calitatea învățământului superior. Nenorocirea este că atunci când nu aveți argumente ar fi bine să consultați bibliografia să nu vă faceți de râs. Și bibliografia asta- vă recomand "The ortodox church" de T.Ware spune că putem vorbi de Biserica Ortodoxă mult înainte de schismă.

 =  ?
Paul Bogdan
[28.Jan.05 19:37]
Ceea ce îi reproșați Domnului Dinescu în fapt... vă aparține.
Vă citez, Domnule Gălățeanu:

"Veți vedea că inchiziția ortodoxă lovea cu mult înainte de cea catolică- adică pe la anul 1000."

 =  Da !
Eugen Galateanu
[28.Jan.05 19:47]
Chiar dacă nu îi spunea Inchiziție- în formă era același lucru. Se ocupa cu persecuțiile contra "ereticilor". V-ar interesa niște fragmente savuroase apropo de cum a fost ars pe rug preotul apostat Nichiforos la 993 ? Sunt dispus să vi le trimit. Inchiziția- ca atare- era compusă dintr-un braț judecătoresc (tribunalul ecleziastic- care exista bine înainte de 1000) și un braț secular (adică călăul) și toate acestea existau bine mersi în Biserica de Răsărit. Acum e absurd să ne acuzăm unii pe alți cu stupidități de genul "ai tăi au fost mai răi că au omorât și indienii..." pentru că singura mea idee a fost să arăt că a existat persecuție și într-o parte și în cealaltă- și chiar înainte de 1000.

 =  Raspundeti respectului cu respect
Daniel Dinescu
[28.Jan.05 19:46]
Probabil fragmentul este dintr-o lucrare a Annei Comnena, citata intr-o publicatie englezeasca, domnule Galateanu, nu tocmai din aceasta sarmana fiinta. Si nu va argumenteaza pledoaria, din pacate. Poate imi subliniati un fragment ce vorbeste despre Biserica, nu despre imparat, in ce ati citat dumneavoastra si poate va mai documentati ce inseamna INCHIZITIE si ce implica. Sa radem odata cu ele...

 =  Pentru domnul Paul Bogdan
Eugen Galateanu
[28.Jan.05 19:49]
În mod special pentru dumneavoastră, un mic fragment din Enciclopedia Columbia "pôlsh´nz) (KEY) , Christian heretical sect. The sect developed in Armenia from obscure origins and is first mentioned in the middle of the 6th cent., where it is associated with Nestorianism. The teachings of the Paulicians seem to show some gnostic influence, possibly that of Marcion or Paul of Samosata, and many of the adherents leaned toward adoptionism. The sect especially valued the Gospel of Luke and the Pauline Epistles. They rejected the sacraments but nevertheless considered baptism of the greatest importance. They were iconoclasts and rejected extreme asceticism. By the 7th cent. the sect spread to the eastern provinces of the Byzantine Empire, where it met with strong persecution. The Council of Dvin (719) brought on new persecutions of the Paulicians in Armenia, but the permissive Isaurian emperors allowed them to flourish and even settled them as allies in Thrace. Renewed persecution caused them to side with the Muslims against Byzantium. By 844, at the height of its power, the sect established a Paulician state at Tephrike (present-day Divriu, Turkey) under the leadership of Karbeas, or Corbeas. In 871 the Byzantine emperor Basil I ended the power of this state and the survivors fled to Syria and Armenia. In 970 the Paulicians in Syria were deported to the Balkans, where they combined with the Bogomils. Those in Armenia became identified with a minor sect, the Tondrakeci. They ceased to be a threat after the 11th cent. and did not survive to modern times.". Citim noi oare despre persecuții ? Despre deportări ?!!! Și totul înainte de anul 1000 și în Biserica de Răsărit ? Vai, vai, vai...dar poate că nu era inchiziție și catolicii aceia au fost niște proști că i-au dat un nume...

 =  părere
Paul Bogdan
[28.Jan.05 20:13]
Nici nu știu pe ce text să vă răspund...
Vă rog să le transmiteți celor de la Enciclopedia Columbia că sunt în mare eroare!
Armenia a fost primul stat creștin din lume (301) și n-a avut nici în clin nici în mânecă cu Nestorie, dimpotrivă, printr-un adendum la Crez îi anatemizează pe cei care împărtășesc cele spuse de el.
Vă răspund aici și pentru celălalt text. După prima schismă, cea de după Calcedon (451), Biserica Armeană se numea pe sine "ortodoxă".
Închiziția, Domnul meu, a apărut cu mult după anul 1000, dacă nu mă înșel în 1231 (?)
Din punctul de vedere al persecuțiilor intercreștine nu pot să nu vă dau dreptate.

În altă ordine de idei. Atunci când expui un subiect trebuie să fii foarte clar și mai ales să respecți o anumită terminologie. Nu poți generaliza persecuția numind-o simplu: inchiziție, deoarece puteți fi greșit înțeles. De asemenea nu puteți asocia Bisericile de Răsărit și de Apus cu ortodoxia și catolicismul înainte de Marea Schismă.
Până la marea schismă biserica era condusă de scaune episcopale și școli. Roma, Ierusalim, Antiohia, Cezareea, Constantinopole...

Paul Bogdan

 =  Să ne culcăm odată cu curcile, domnule Dinescu
Eugen Galateanu
[02.Oct.05 19:06]
Sincer, sufăr. Văd că educația dumneavoastră- atâta cât a fost- nu poate trece peste un anumit prag. Cum, să atace cineva sfânta noastră "Ortodoxie" ? Hai să-i dăm în cap. Și să ne culcăm odată cu curcile, domnule Dinescu. Să avem mintea limpede și să vedem- sau să vedeți de fapt ce scrie pe aici. Și să nu mai comentați pe aiurea.

 =  Să ne culcăm odată cu curcile, domnule Dinescu-2
Eugen Galateanu
[02.Oct.05 19:06]
Și pentru a vă demonstra încă o dată (a câta oare ?) că greșiți o să vă precizez că împăratul era brațul secular- al bisericii. Deci era normal ca, spre deosebire de Biserica Catolică- a cărui grad de independență a fost imens raportat la acest caz- împăratul să pedepsească. Dacă doriți tot textul îl puteți găsi .




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0